Krach britské cestovní kanceláře bude britskou vládu a pojišťovny stát přes 500 milionů liber (asi 14,6 miliardy korun), napsal v pátek list Financial Times. Podle vlády přijde refundace zrušených rezervací na 420 milionů liber, desítky milionů se zaplatí hoteliérům a na zhruba 100 milionů vyjde tisícovka charterových letů, jimiž se klienti zbankrotované firmy dopravují do Británie.

Tyto výdaje převyšují finanční prostředky, kterými disponuje fondový systém ATOL určený pro řešení náhrad poškozených klientů zkrachovalých kanceláří. Do fondu ATOL přispívají povinně všechny britské cestovní kanceláře a k ruce nyní má 570 milionů liber.

Británie už dopravila domů více než polovinu ze zhruba 150 tisíc klientů zkrachovalé cestovní kanceláře Thomas Cook, kteří trávili dovolenou v zahraničí. V sobotu má přijet dalších 16 700 lidí, které dopraví 76 letadel, oznámil britský úřad pro civilní letectví. Repatriace s názvem Matterhorn začala v pondělí a je označována za největší podobnou akci od druhé světové války. Skončit má 6. října.

Krach jedné z nejstarších cestovní kanceláří tento týden výrazně postihl její věřitele, dodavatele a partnery. Bankám - včetně Barclays, Morgan Stanley, UniCredit, Credit Suisse a Royal Bank of Scotland - hrozí odpisy až 1,8 miliard liber. Thomas Cook podle Financial Times dluží 1,9 miliardy liber a podle zdrojů blízkých bankám lze očekávat, že věřitelé, tedy banky a držitelé dluhopisů, valnou část svých peněz už neuvidí.

Britský parlament ve čtvrtek oznámil, že hodlá krach společnosti vyšetřit a přezkoumat účetnictví firmy, platy vedení a roli auditorů. Výbor pro obchodní, energetickou a průmyslovou strategii chce vyslechnout šéfa společnosti Petera Fankhausera a dále předsedu představenstva, finančního ředitele i auditory.

"Za bankrotem společnosti Thomas Cook se podle všeho skrývá příběh korporátní hamižnosti, který vzbuzuje vážné otázky ohledně toho, jak jednalo vedení Thomase Cooka a jak společnost řídilo," uvedla předsedkyně komise Rachel Reevesová.

Podle zdroje blízkého insolvenci jsou aktiva Thomase Cooka "tristní". Čtyři desítky letadel britské flotily zkrachovalé cestovní kanceláře jsou staré v průměru 11 let. Síť kamenných poboček na hlavních třídách britských měst firma nevlastní, ale má je pronajaté. Největší hodnotu mají patrně letištní sloty, tedy přidělené časy vzletů a přistání, o které už projevily zájem společnosti Virgin Atlantic a Wizz Air. Hodnotu má i sama značka Thomas Cook.

Nějaký kapitál patrně půjde získat z hotelů Thomas Cook. Společnost uzavřela v roce 2017 strategické partnerství se švýcarskou investiční firmou LMEY Investments a společně o rok založily fond na rozvoj hotelové sítě v objemu 150 milionů liber. LMEY uvedla, že by nyní chtěla 42procentní podíl Thomase Cooka odkoupit a hledá partnera k provozu hotelové sítě.

Před krachem byla většina věřitelů připravena vyměnit dluhy společnosti za majetkový podíl 450 milionů liber. Firmu chtěla koupit čínská společnost Fosun, která měla získat stejný majetkový podíl jako věřitelé. Počítalo se s tím, že čínský investor získá nejméně 75 procent aktivit v pořádání zájezdů 25 procent letecké divize, napsala na sklonku srpna agentura Reuters.

Cestovní kanceláři se ale po dohodnutí finanční injekce 900 milionů liber nepodařilo získat dodatečný kapitál v objemu 200 milionů liber, který požadovaly věřitelské banky. Thomas Cook o tuto částku žádal mimo jiné i britskou vládu, která žádost odmítla, protože by to podle ní bylo plýtvání penězi daňových poplatníků, napsala v úterý agentura Reuters.

"Kolují různé fámy, ale faktem je, že 200 milionů (liber) je podhodnocený odhad toho, co by Thomas Cook potřeboval na velmi krátkou dobu, na jeden nebo dva týdny," řekla televizi Sky News britská ministryně obchodu Andrea Leadsomová.