Námitkami firmy Kapsch k mýtnému tendru se bude muset zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřadu, který předtím řízení o námitkách Kapsche zastavil, to nařídil jeho předseda Petr Rafaj. ÚOHS o tom informoval v tiskové zprávě. Kapsch proti mýtnému tendru, který vyhrálo konsorcium CzechToll a SkyToll, podal námitky minulý rok. Nyní firma vnímá jako důležitější rozhodnutí o platnosti mýtné smlouvy, o čemž by měl ÚOHS rozhodovat později.

Vítěz tendru Czech Toll a SkyToll v reakci uvedl, že spuštění mýtného systému není rozhodnutím ohroženo. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) úřad neuznal námitky Kapsche, Rafaj podle něj vyzval pouze k lepšímu odůvodnění jednoho z výroků.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat právě společnost Kapsch.

V přípravách nového systému konsorcium pokračuje. "Je zřejmé, že dnešní rozhodnutí nijak nemění platnost podepsaných smluv. Není tedy ohroženo spuštění nového satelitního mýtného systému k 1. prosinci 2019. CzechToll dnes dokončil proces individuálních zkoušek a byl zahájen další milník dodávky v podobě komplexních zkoušek celého systému," uvedl Miroslav Beneš, tiskový mluvčí CzechToll.

Související

Pokračující přípravy nového systému potvrdil i Kremlík. Podle něj Rafaj svým rozhodnutím nedal za pravdu Kapschi. "Závazný právní názor předsedy ÚOHS směřuje vůči Úřadu v prvním stupni a apeluje na lepší odůvodnění jednoho z výroků, ostatní výroky potvrzuje," uvedl.

Společnost Kapsch v pondělí reagovala tvrzením, že důležitější bude rozhodnutí o platnosti mýtné smlouvy. "Kdyby se ÚOHS řídil zákony i vlastní ustálenou rozhodovací praxí, tak by k řádnému projednání našich námitek došlo už loni na podzim, ještě než ministerstvo dopravy stihlo protiprávně podepsat mýtnou smlouvu s konsorciem CzechToll/SkyToll," podotkl mluvčí firmy David Šimoník. Podnik se s rozhodnutím podle něj ještě seznamuje a další případná vyjádření vydá v následujících dnech.

Kapsch napadl tendr na nového provozovatele mýta u ÚOHS několika podněty, se kterými u ÚOHS neuspěla. V prosinci předseda potvrdil rozhodnutí svého úřadu, který řízení o námitkách Kapsche zastavil, protože už byla s vítězem tendru uzavřená smlouva.

Kapsch tento krok napadl u Krajského soudu v Brně, který mu vyhověl a nařídil ÚOHS, aby o námitkách rozhodl. Věc se tak vrátila zpět k Rafajovi, který znovu posuzoval rozklad Kapsche a rozhodnutí ÚOHS týkající se zastavení řízení o námitkách zrušil.

"Ve zrušeném výroku Úřad v napadeném rozhodnutí zastavil správní řízení v částech týkajících se možného netransparentního postupu při zpřístupnění dokumentace k zakázce, údajně nepravdivým informacím poskytovaným zadavatelem a diskriminačnímu přístupu zadavatele k navrhovateli," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však v současné době znovu posuzuje platnost smlouvy uzavřené s vítězem tendru. Nařídil mu to Krajský soud v Brně. Kapsch tvrdil, že smlouva s konsorciem byla uzavřena protizákonně, ÚOHS i jeho předseda ale dospěli k názoru, že pro zákaz plnění smlouvy není důvod. Nyní se smlouvou zabývá úřad znovu.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru