Rakouská pošta měla loni velké plány (včetně vytvoření regionální vstupní brány pro čínské zboží) s českou logistickou firmou In Time, letos je ale přehodnotila – zbavila se svého minoritního podílu a spustila rozsáhlou středoevropskou spolupráci s německou skupinou Deutsche Post DHL. Vlastník In Time proto hledá nového investora, který by do zásilkové společnosti vstoupil.

Podle zdrojů blízkých jednání má o český In Time největší zájem internetová společnost Mall Group. Její mluvčí Táňa Lálová to nekomentovala.

In Time nedávno v newsletteru informoval své klienty, že „získal nového investora“, přičemž se jedná „o jednoho z nejsilnějších investorů v oblasti e-commerce ve střední a východní Evropě“. Firma v e-mailu také uvedla, že se síť výdejních míst In Time v průběhu léta rozšíří o pobočky Mallu, a dodala, že se bude dále rozvíjet jako „nezávislá přepravní společnost“.

Vlastníkem In Time je podle portálu Justice.cz společnost RMSM3, majetkově propojená s největší alternativní poštou na Slovensku Cromwell. Jejich jediným akcionářem je kyperský podnik Evock Limited.

„Měli jsme několik zájemců a teď se blížíme do finiše. Během srpna by měl přijít podpis a vstup nového investora, přičemž zatím nemůžeme potvrdit, o jakou skupinu jde. Mezi zájemci jsou největší hráči na českém internetovém trhu,“ uvedl jednatel In Time a šéf představenstva RMSM3 Martin Dzúr s tím, že probíhají jednání o vstupu strategického investora i do slovenského Cromwellu.

Majitel In Time má zájem prodat 100procentní podíl firmy, podle Dzúra ale existuje více alternativ, které se nyní zvažují.

In Time patří po České poště a firmách jako PPL, Geis, DPD nebo GLS, které spadají pod velké mezinárodní skupiny, ke středně velkým hráčům na tuzemském trhu přepravy balíkových zásilek. V posledních letech se ale firma potýkala s klesajícími tržbami a záporným hospodářským výsledkem. Začala proto hledat strategického investora.

Mall se zaměřil na doručování

E­shop Mall za poslední rok spustil několik projektů, které se týkají právě doručování zásilek. Rozšířil výdejní síť o nové pobočky, včetně více než stovky automatických balíkových schránek v Česku a na Slovensku. Spustil i vlastní dopravu větších zásilek.

Distribuci má dále rozvíjet nový manažer Libor Hudeček, který měl dříve na starosti doručovací a prodejní síť v e­shopu s oblečením Zoot.

„Takzvaná poslední míle je nejdůležitější částí e­commerce. Spolehlivé a pohodlné doručení nákupu je jedním z hlavních důvodů, proč zákazníci nakupují přes internet stále více. Proto jsme vytvořili tuto zcela novou pozici v managementu," uvedl výkonný ředitel Mall Group Oldřich Bajer, dřívější investor v Zootu a zakladatel portálu Centrum.cz.

Podle Libora Hudečka nyní Mall rozvíjí všechny distribuční kanály, tedy jak spolupráci s externími dopravci, tak vlastní přepravu, balíkomaty i prodejny včetně výdejních míst Uloženky. V blízké době chce firma otevřít nové formáty prodejen v Bratislavě a slovinské Ljublani, v Praze a Brně pak spustí další automatické výdejní boxy. Do konce roku počítá se zdvojnásobením celé sítě v Česku.

Spolupráce DHL a Rakouské pošty

Původně měla společnost In Time převzít Rakouská pošta. Ta v logistické firmě před dvěma roky získala 31,5 procenta a loni převzala i její řízení. Letos před vypršením opce na získání většinového podílu ale od plánu ustoupila.

Rakouská pošta se totiž nakonec dohodla na spolupráci při doručování balíků s Deutsche Post DHL. Zatímco v Česku bude od září vozit rakouské zásilky společnost PPL, patřící pod německou skupinu, na Slovensku se o balíky DHL naopak postará tamní dceřiná firma Rakouské pošty. Oba poštovní koncerny přitom tuto spolupráci začaly už na jaře na rakouském trhu.

Shodou okolností se zmíněná slovenská dceřiná firma Rakouské pošty, která bude doručovat zásilky DHL, také jmenuje In Time, protože vznikla jako nástupce po rozdělení tehdejší československé logistické firmy In Time ČSFR.

Rakouská pošta má ale na Slovensku ještě jednu „dceru“ – Slovak Parcel Service. Ta na svém webu uvádí, že zastupuje na tamním trhu americkou expresní a logistickou společnost UPS, tedy velkého konkurenta německé DHL.

Doručování je nejsložitější a nejdražší fází přepravy balíkových zásilek. V poslední době se proto množí případy spolupráce mezi firmami, které si částečně konkurují. Často se odehrávají v rámci přepravních aliancí, kdy si dopravci rozdělí doručování v jednotlivých zemích.

Když skupina Deutsche Post DHL nesplnila své finanční plány pro rok 2018, její šéf Frank Appel označil podle serveru The Loadstar za hlavní příčinu právě poštovní a balíkovou divizi a příliš vysoké náklady.

„S růstem e-commerce byznysu a počtem přepravovaných balíků se klade čím dál tím větší důraz na vysokou kvalitu doručení a co největší spokojenost zákazníka,“ komentoval Petr Horák, generální ředitel PPL CZ & DHL Parcel Slovensko, spolupráci s Rakouskou poštou.

Obě poštovní a balíkové firmy přitom uvedly, že dohoda jim má pomoct využít potenciál rostoucího přeshraničního online obchodu.

Podle tiskové zprávy nemá tato spolupráce vliv na aktivity divizí DHL Express, Global Forwarding, Freight a Supply Chain na Slovensku a v České republice.

Související