Budoucí správce mýtného systému společnost CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera včera zahájila rozsáhlé zkoušky nové satelitní technologie. Testování, které potrvá do začátku září, se zaměří na funkčnost systému, bezpečnost technologie a dat a také na výkonnost systému v provozu.

Společnost rovněž pokračuje ve výrobě palubních jednotek, nyní jich má přes 270 000. Sdělil to mluvčí firmy Miroslav Beneš. Soudní spory kolem mýtného tendru podle něj přípravu nového mýta neovlivňují.

CzechToll při zkouškách postupně otestuje jednotlivé moduly nového systému. Zkoušky by měly otestovat mimo jiné funkčnost připojení systému na externí služby a technologie. Jde například o propojení na Informační systém základních registrů státu, na registr silničních vozidel či informační systém Celní správy ČR.

Další část testů se zaměří na bezpečnost systému a dat, která bude systém spravovat. Společnost tak chce předejít například útokům hackerů. Třetí hlavní oblastí zkoušek budou výkonnostní testy, při kterých bude simulována zátěž systému při běžném provozu i ve špičce.

CzechToll také pokračuje ve výrobě nových palubních jednotek. Má jich 270 000, celkově jich plánuje zhruba o 200 000 více. Hotovy by měly být v polovině září. Palubní jednotky bude vydávat Hospodářská komora ČR.

Přechod na nový mýtný systém v současnosti provázejí soudní spory, které vede stávající správce systému společnost Kapsch s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Krajský soud v Brně v minulých týdnech rozhodl, že úřad musí znovu prošetřit námitky, které Kapsch vznesl proti podmínkám soutěže. Úřad se navíc musí znovu zabývat i smlouvou mezi státem a CzechTollem.

Přípravu nového systému to podle Beneše nekomplikuje. "CzechToll postupuje v přípravách nového mýtného systému podle platné smlouvy. Stát díky tomu získá modernější systém fungující na širší síti zpoplatněných komunikací, jehož provozní náklady budou přibližně třetinové ve srovnání s dneškem. S ohledem na tyto skutečnosti je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn," řekl mluvčí.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Dosud byla správcem systému firma Kapsch.

Od prosince letošního roku má nahradit dosavadní mikrovlnnou technologii satelitní systém, který bude provozovat konsorcium tvořené společností CzechToll a slovenskou firmou SkyToll.

To zvítězilo v tendru pořádaném ministerstvem dopravy s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.