Ostravská Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Transportation dodá do Lotyšska 32 elektrických příměstských vlaků zhruba za šest miliard korun. Pro lotyšské státní dráhy zajistí jejich údržbu, školení lidí a bude dodávat náhradní díly. ČTK to v úterý řekla mluvčí strojírenské skupiny Lubomíra Černá. Jednotky budou dodávány postupně v letech 2022 až 2023.

"Jsme velmi potěšeni, že Škoda Vagonka byla vyhlášena vítězem tohoto významného tendru a podepsala smlouvu s Pasažieru vilciens (lotyšské státní dráhy). Opakovaně se ukázalo, že naše společnost nabídla ekonomicky a technicky nejlepší řešení nových moderních jednotek," řekl předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka Martin Bednarz. Podobné jednotky jsou v provozu například v ČR, Litvě, na Ukrajině a Slovensku.

Výsledky tendru byly dvakrát zrušeny. Původně vyhrála mírně nižší cenou španělská společnost Talgo, ale Škodovka se odvolala s tím, že má menší náklady na provoz. Podruhé vyhrála Škoda, ale tendr napadlo Talgo. Lotyšské úřady nakonec potvrdily Škodu Vagonku.

"Kromě samotných dodávek jednotek chce Škoda Vagonka spolupracovat s místními firmami při uvádění vlaků do provozu, jejich servisu a údržbě po celý životní cyklus vozidla, který činí minimálně 35 až 40 let," uvedla Černá. Škoda Vagonka podle ní nejlépe splnila podmínky zadání tendru a nabídla nejvýhodnější cenu za provoz jednotek na 35 let. Šlo nejen o cenu za vlaky, ale také za náklady na údržbu, spotřebu energie a další po celou dobu provozu. Škoda navíc podle Černé jako jediná nabídla dvousystémové jednotky, což je významnou výhodou vzhledem k probíhající elektrifikaci tratí v Lotyšsku. Nové jednotky budou moci jezdit po celé délce tratí, zejména z Rigy do měst Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava.

Nové vlaky budou určeny pro příměstskou dopravu pro provoz na tratích s rozchodem 1520 milimetrů a napájecím napětím 3 kV i 25 kV. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám od minus 40 do plus 40 stupňů Celsia. Do vlaků se vejde minimálně 400 sedících až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost bude 160 km/h.

V posledních 15 letech dodala skupina Škoda Transportation okolo 150 elektrických vlaků pro příměstskou, regionální a meziregionální dopravu.

Škoda Transportation, výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra, loni utržila 11,78 miliardy korun, meziročně o jedno procento více. Čistý zisk zvýšila o 30 procent na 327 milionů Kč. Skupina loni vyvezla 53 procent produkce. Největším loni uzavřeným kontraktem byla dodávka 80 tramvají pro aglomeraci Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg s opcí na dalších 34 vozidel; celková hodnota zakázky včetně opcí činí téměř deset miliard korun. Skupina loni dále dohodla dodávky tramvají do Finska, Ostravy a Plzně, elektrických jednotek pro slovenské železnice a v konsorciu se Siemensem pak vyrobí osobní vozy pro České dráhy. Nové vlaky pro Lotyšsko jsou pro skupiny zatím největším letošním kontraktem.

V květnu lotyšská protikorupční policie KNAB ve velkém zátahu a v koordinaci s polskou protikorupční agenturou CBA zatkla šest lidí v Rize a dva v Polsku. Podle úřadů se podíleli na korupčním schématu při nákupu autobusů, trolejbusů a tramvají pro hlavní město Rigu. Mezi zadrženými v Lotyšsku byl i Vladislav Kozák, obchodní ředitel české firmy Škoda Transportation pro baltské země.