Čistý zisk americké společnosti Alphabet, která vlastní internetový vyhledávač Google, se ve druhém čtvrtletí meziročně zvýšil na 9,95 miliardy dolarů (asi 228 miliard korun) z 3,2 miliardy. Firma to oznámila ve čtvrtek po uzavření burz s tím, že těžila z většího množství inzerce ve svém vyhledávači a z toho, že zákazníci více využívali služeb jejího internetového portálu pro sdílení videí YouTube. Loni ve stejném období narušila hospodářskou situaci společnosti pětimiliardová pokuta od evropských úřadů.

Problémům ve vztahu k regulačním orgánům sice Alphabet čelí i nadále, na jeho výsledcích se to ale zatím negativně neprojevuje. Tržby stouply o 19,3 procenta na 38,94 miliardy dolarů. Analytici v anketě společnosti Refinitiv očekávali růst tržeb jen o 16,82 procenta. Zisk na akcii činí 14,21 dolaru, analytici odhadovali jen 11,32 dolaru na akcii.

Akcie firmy v reakci na oznámení hospodářských výsledků přidaly 6,6 procenta.

Alphabet přišel ve druhém kvartálu s celou řadou novinek od nového typu reklam na domovské stránce své mobilní aplikace Google až po nové typy reklamních kampaní na YouTube nebo na stránce Gmail.com.

Zisk Amazonu vzrostl o čtyři procenta

Amazon zvýšil ve druhém čtvrtletí čistý zisk meziročně o čtyři procenta na 2,6 miliardy dolarů (téměř 60 miliard korun). Výsledek ale zaostal za odhady analytiků, protože firma masivně investuje do zrychlení dodávek. Největší internetový prodejce to uvedl ve svém čtvrtečním sdělení, které uveřejnil po uzavření burzovního obchodování. Jeho akcie v reakci na zprávu odepsaly více než procento.

Analytici odhadovali zisk ve výši 2,8 miliardy dolarů. Tržby se zvýšily o 20 procent na 63,4 miliardy dolarů.

Amazon těží z boomu internetového prodeje a z kvetoucího sektoru cloudových služeb. Na hospodaření firmy se nicméně podepsal výrazný růst nákladů. Ty se ve druhém kvartálu zvýšily o 21 procent na 60,3 miliardy dolarů. Nárůst příjmů ale zaznamenala vlajková loď Amazonu, webová platforma AWS, která prodává cloudové služby firmám. Přidala 38 procent na 8,4 miliardy dolarů.

Firma ve čtvrtek uvedla, že výsledky za aktuální čtvrtletí budou mírně slabší kvůli pokračujícím investicím do rychlejších dodávek. Amazon se snaží zkrátit termín dodávek v rámci programu Amazon Prime na jeden den. Jen ve druhém čtvrtletí do služby investoval podle odhadů 800 milionů dolarů.

Americký ministr financí Steven Mnuchin firmu ve středu obvinil z ničení maloobchodu ve Spojených státech. Šetření v této věci zahájilo již v úterý ministerstvo spravedlnosti.

Facebooku klesl zisk o polovinu

Společnost Facebook ve středu oznámila, že její čistý zisk ve druhém čtvrtletí klesl téměř o polovinu na 2,62 miliardy dolarů (60 miliard korun) z 5,11 miliardy dolarů před rokem. Zisk na akcii se propadl na 91 centů z 1,74 dolaru. Bez zahrnutí pokuty od FTC a dalších mimořádných položek však dosáhl 1,99 dolaru. Čtvrtletní tržby společnosti navíc překonaly očekávání analytiků.

Facebook čelí ve Spojených státech antimonopolnímu vyšetřování ze strany Federální obchodní komise (FTC). Facebook uvedl, že antimonopolní vyšetřování FTC bylo zahájeno letos v červnu. Společnost navíc dostala od FTC rekordní pokutu pět miliard dolarů (zhruba 115 miliard korun) za porušení ochrany soukromí.

"Nyní budeme mít nový výbor pro ochranu soukromí, který bude dohlížet na náš program ochrany soukromí a bude spolupracovat s nezávislým auditorem, který bude tomuto výboru a FTC podávat zprávy," reagoval výkonný ředitel společnosti Mark Zuckerberg na Facebooku na zprávu o udělené pokutě.

Facebook provozuje největší internetovou sociální síť na světě. Počet aktivních měsíčních uživatelů se ve druhém čtvrtletí zvýšil o osm procent na 2,41 miliardy. Celkové tržby společnosti stouply zhruba o 28 procent na 16,9 miliardy dolarů, zatímco analytici je odhadovali pouze na 16,5 miliardy dolarů.

Twitter zvýšil příjmy i počet uživatelů

Americká společnost Twitter, která provozuje stejnojmennou sociální síť, zvýšila ve druhém čtvrtletí příjmy meziročně o 18 procent na 841 milionů dolarů (19,3 miliardy korun) díky nárůstu denních uživatelů, kteří dostávají reklamu. Zasloužily se o něj změny zavedené s cílem ukázat jim v reklamách relevantnější obsah. Celkové příjmy z reklamy díky tomu stouply o 21 procent na 727 milionů dolarů.

Zisk společnosti stoupl na 1,1 miliardy dolarů ze 100 milionů před rokem. Promítly se do něho daňové výhody spojené s restrukturalizací firmy ve výši jedné miliardy dolarů.

Příjmy Twitteru překonaly předpovědi analytiků, kteří je v průzkumu společnosti Refinitiv odhadovali na 829 milionů dolarů.

Příjmy Twitteru a počet uživatelů jsou v centru pozornosti od doby, kdy sociální síť začala mazat miliony spamových nebo falešných účtů s nenávistnými projevy a šířením politických dezinformací, což se v loňském roce projevilo v poklesu měsíčních aktivních uživatelů. V letošním prvním čtvrtletí se jejich počet ale už zvýšil.

Poté však firma přestala tento údaj zveřejňovat. Místo toho oznamuje počty každodenních uživatelů, kteří denně dostávají reklamu, což se dá zpeněžit. Tento počet vzrostl na 139 milionů ze 134 milionů v předchozím čtvrtletí a překonal tak 135 milionů odhadovaných analytiky.

Předpověď příjmů v aktuálním čtvrtletí ale nedostála odhadům řady analytiků. Twitter je očekává mezi 815 a 875 miliony dolarů, zatímco analytici v průměru předpovídají 869,3 milionu dolarů, napsala agentura Reuters.

 
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru