Americký výrobce letadel a letecké techniky Boeing se ve druhém čtvrtletí propadl do ztráty 2,94 miliardy USD (67,4 miliardy korun) ve srovnání se ziskem 2,2 miliardy USD ve stejném období loni. Je to jeho nejhlubší ztráta za posledních deset let. Důvodem je odstavení z provozu jeho nejprodávanějších letadel 737 MAX po dvou vážných nehodách. Předseda představenstva Dennis Muilenburg ve středu na navazující tiskové konferenci také nevyloučil, že firma by v případě přetrvávajícího zákazu létání strojů 737 MAX mohla jejich výrobu dále omezit nebo úplně zastavit.

Scénář zastavení výroby strojů 737 MAX by podle Muilenburga přišel ke slovu poté, pokud by se řízení pro opětovné povolení této modelové série protahovalo déle, než se nyní předpokládá.

Firma už minulý týden avizovala, že v souvislosti s problémy letadel 737 MAX odepíše zhruba 4,9 miliardy dolarů. Nyní dodala, že kvůli nejistotě kolem návratu letadel 737 MAX do provozu prozatím nevydá výhled na letošní rok.

Očištěná ztráta na akcii činila 5,82 USD, což je lepší výsledek, než čekali analytici. Ti v anketě společnosti FactSet čekali ztrátu 6,69 USD na akcii. Příjmy se propadly o 35 procent na 15,75 miliardy USD (361,1 miliardy Kč), rovněž ale překonaly odhady analytiků.

Příjmy divize komerčních letadel klesly o 66 procent na 4,72 miliardy USD, dodávky letadel odběratelům se pak snížily o 54 procent na 90. Divize se propadla do ztráty 4,95 miliardy USD po zisku 1,79 miliardy USD před rokem.

Příjmy obranné, vesmírné a bezpečnostní divize naopak o osm procent vzrostly a dosáhly 6,6 miliardy USD, napsal server MarketWatch.

Boeing mezitím zahájil kampaň s cílem obnovit důvěru veřejnosti i leteckých společností ve svůj nejprodávanější stroj. Zároveň se zavázal odstranit jakékoli riziko přeprogramováním stabilizačního softwaru, který byl v pozadí havárií v Indonésii a v Etiopii.

Světové letecké společnosti musely zrušit tisíce letů a nasadit náhradní letadla, aby pokryly lety na trasách, které dříve obsluhovaly palivově úsporným letounem MAX. Dodatečné náklady se podepsaly na jejich hospodaření a Boeingu kvůli tomu hrozí, že bude platit vysoké odškodné.

Kdy budou moci letouny 737 MAX znovu vzlétnout, zůstává nejasné. Americké letecké společnosti Southwest, American a United Airlines už dříve oznámily, že je znovu nenasadí dříve než začátkem listopadu. Na zemi zůstávají po celém světě od března.

Akcie Boeingu krátce po zahájení obchodování na burze v New Yorku odepisovaly jen přes jedno procento. Posléze po oznámení možného zastavení výroby série 737 MAX ale svůj propad prohloubily na téměř tři procenta.

Problémy s letadly 737 MAX přesto akcie Boeingu zatím výrazněji nepoškodily, od začátku roku zpevnily zhruba o 16 procent. Je to ale méně než průměr celého leteckého odvětví.