Americká automobilka Ford Motor a německý Volkswagen budou spolupracovat při vývoji elektrických a autonomních aut. V rámci spolupráce Volkswagen investuje 2,6 miliardy dolarů (59,1 miliardy korun) do firmy Argo AI, která je podnikem Fordu pro samořízená auta. Ford pak bude vyrábět elektrická auta za využití platformy MEB Volkswagenu, oznámily v pátek firmy.

Obě automobilky také hledají další možnosti spolupráce a prohloubení globální aliance, které by jim pomohly snížit náklady na vývoj a výrobu. Firmy se již začátkem roku dohodly na společném vývoji lehkých užitkových automobilů.

Investice Volkswagenu ohodnocuje dva roky starou firmu Argo na více než sedm miliard USD. To z ní dělá jednu z nejhodnotnějších společností v sektoru autonomních vozů, upozornila agentura Reuters.

Společnost Argo upřesnila, že získá od Volkswagenu jednu miliardu USD v hotovosti. Na Argo také přejde divize samořízených aut Volkswagenu, jejíž hodnota činí 1,6 miliardy USD.

Ford koupil většinový podíl v Argu v roce 2017. Volkswagen podle dohody rovněž koupí od Fordu akcie Arga za dalších 500 milionů USD. Obě automobilky tak budou mít v podniku každá menšinový podíl, stejně jako zakladatelé Bryan Salesky a Peter Rander a skupina zaměstnanců Arga. Volkswagen a Ford budou mít každý v sedmičlenné správní radě dvě křesla, což pro každou z nich znamená téměř 30procentní podíl na hlasovacích právech.

Volkswagen Fordu poskytne přístup k modulární platformě MEB, která funguje v prvním plně elektrickém vozu schopném ujet delší vzdálenosti - Volkswagenu ID.3, poskytnout musí i spoustu dalších technologií, které používá například automobilka Audi. Ford ale nedostane přístup k technologiím používaným v luxusnějších modelech koncernu Volkswagen, jako jsou například technologie, které budou používané v modelu Audi e-tron GT, informovala již ve čtvrtek americká stanice CNBC.

Obě společnosti jednají o způsobech, jak se spojit, již déle než rok. V lednu tohoto roku firmy oznámily první společný projekt, společný podnik zaměřující se na užitková vozidla, jakým je například dodávka Ford Transit.

Volkswagen zatím do elektrifikace investoval asi 9 miliard eur (přes 230 miliard korun). Ford, který zatím do vozů na elektrický pohon investoval skoro 10 miliard eur (asi 250 miliard korun), se s Volkswagenem podělí o část svého know-how, ale ne o všechno. Americká automobilka momentálně vyvíjí BEV modulární platformu, která bude představena ještě tento rok v jejím vysokovýkonném SUV. Volkswagen se také nezúčastní spolupráce Fordu a amerického výrobce baterií Rivian.

Související