Maloobchodní tržby v květnu zpomalily meziroční růst na 2,7 procenta z 6,9 procenta v dubnu, kdy prodej podpořily Velikonoce. V květnu se stejně jako v předchozích měsících nejvíce zvýšily tržby internetových obchodů, dařilo se ale i obchodníkům s počítači, farmaceutickým a zdravotnickým zbožím a s výrobky pro domácnost a sport. Naopak méně než loni se kvůli chladnějšímu květnovému počasí prodávaly oděvy a obuv, menší odbyt měly i pohonné hmoty. Vyplynulo to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) zveřejněných v úterý.

Meziměsíčně se tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy snížily v květnu o procento.

Proti loňskému květnu maloobchodníci utržili za nepotravinářské zboží o 5,6 procenta více a za potraviny o 0,4 procenta více, naopak za pohonné hmoty jim tržby klesly o 0,7 procenta.

Po očištění o kalendářní vlivy byly květnové tržby v maloobchodě reálně vyšší o 2,7 procenta, tedy stejně jako bez očištění.

"Růst vykázala většina sortimentních skupin prodejen. Vysoké tempo růstu si zachoval prodej prostřednictvím internetu. Naopak chladnější a deštivější počasí se podepsalo na tržbách za oděvy a obuv. Pokles zaznamenal také prodej pohonných hmot a tržby ve specializovaných prodejnách potravin," uvedla k meziročnímu vývoji tržeb ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Květnové tržby e-shopů a zásilkových služeb byly meziročně vyšší téměř o pětinu. Obchody s počítačovým a komunikačním zařízením měly prodeje o 8,6 procenta vyšší než před rokem. Tržby za farmaceutické a zdravotnické zboží stouply o čtyři procenta, za výrobky pro domácnost o tři procenta a zhruba stejně vzrostly i tržby za sportovní potřeby. Vedle toho prodej oděvů a obuvi byl meziročně o 0,2 procenta nižší a tržby specializovaných prodejen s potravinami spadly o 2,8 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby proti loňskému květnu zvýšily o 1,4 procenta. Ve srovnání s dubnem po sezonním očištění stagnovaly.

Květnové maloobchodní tržby v Česku svým slabým růstem analytiky zklamaly. Češi v obchodech utráceli mnohem méně, než se očekávalo. Obecně analytici očekávají, že tržby letos ve srovnání s minulým rokem mírně zpomalí. Pokračujícím trendem je odklon zákazníků od kamenných obchodů k virtuálním.

Slabý růst maloobchodních tržeb může podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura znamenat projevující se pokles spotřebitelské důvěry. "Narušují ji především obavy z vývoje v zahraničí, kde vnímají rizika spojená mimo jiné s obchodními válkami," uvedl. I když obavy mohou vést spotřebitele k vyšší opatrnosti, rostoucí mzdy a extrémně nízká nezaměstnanost zůstávají velkým stimulem spotřeby, který letos bude dále motorem ekonomického růstu, dodal.

Vedoucí ekonom Deloitte David Marek upozornil, že obrat v obchodech se meziročně zvýšil pouze o 2,7 procenta, což představuje nejpomalejší růst za poslední dva roky. "Na růst tržeb si nemohou stěžovat obchody s počítači a mobilními telefony, kde se obrat meziročně zvýšil o 8,6 procenta. Ovšem i zde je patrné zpomalení růstu, neboť zde se růst tržeb většinou měří dvojcifernými čísly," řekl. Tržby klesly obchodům s oblečením a obuví, naopak solidně rostly lékárnám, drogeriím a prodejnám se sportovním vybavením.

Podle hlavního ekonoma pro ČR v ING Bank Jakuba Seidlera ovlivnilo zpomalení tržeb počasí v květnu, který byl deštivější a chladnější než loni. To mohlo podle Seidlera odsunout nákupy letního sortimentu zboží. Vliv mohla mít i určitá korekce po velikonoční potravinové nákupní horečce, míní.

Podle hlavního ekonoma CzechFund Lukáše Kovandy se v nečekaně slabé dynamice tržeb zrcadlí nasycenost trhu v některých segmentech, zejména v motoristickém. Dále pak stoupající inflace a stupňující se obavy spotřebitelů z ekonomické budoucnosti a jejich vlastní finanční situace. Z nepříznivého květnového výsledku se ale nedá podle něj zatím usuzovat trvalé zhoršení.

Spotřebitelé podle analytika Raiffeisenbank Luboše Růžičky mají i nadále dost peněz na utrácení. Očekávané zpomalení ekonomiky podle něj nicméně způsobí, že i mzdová dynamika bude postupně slábnout.

Ekonomka Monika Junicke z Komerční banky uvedla, že po úspěšném prvním čtvrtletí zůstala spotřeba domácností hlavním tahounem ekonomického růstu s velkou pravděpodobností i ve druhém čtvrtletí. "Avšak i maloobchodní prodejci letos pocítí zpomalení ekonomiky. Očekáváme, že dynamika maloobchodních tržeb v průměru zpomalí na 3,5 procenta z loňských 4,8 procenta," komentovala. Hlavní ekonom Generali Investments Radomír Jáč dodal, že i tak platí konstatování, že by spotřeba domácností měla zůstat jedním z hlavních pilířů růstu HDP České republiky.