Plzeňský Prazdroj vykázal loni čistý zisk 4,5 miliardy korun při tržbách 16,5 miliardy korun. Meziroční srovnání nelze vyčíslit, protože v minulých letech měla firma finanční roky od dubna do konce března a za rok 2017 zveřejnila hospodaření jen od 1. dubna do konce roku. Podnik loni investoval 1,4 miliardy korun, z toho přes půl miliardy do výroby. Ve čtvrtek to řekla Jitka Němečková, mluvčí největšího českého pivovaru, který 31. března 2017 převzala skupina Asahi.

Investice se opět zvýšily díky podpoře japonského vlastníka. Na dani z příjmu loni Prazdroj zaplatil do státní kasy 780 milionu korun, celkem pak na všech daních včetně spotřební odvedl pět miliard korun.

Prazdroj vykázal v uceleném fiskálním roce od dubna 2016 do konce března 2017 tržby téměř 16 miliard korun a zisk před zdaněním 4,8 miliardy korun. Kvůli sladění finančního hodnocení s mateřskou Asahi zveřejnil ještě hospodaření za duben až prosinec 2017, kdy utržil přes 12 miliard korun a zisk po zdanění činil 2,6 miliardy korun.

Prazdroj loni v Česku a v cizině prodal rekordních 11,5 milionu hektolitrů piva, meziročně o čtyři procenta více. Odbyt v zahraničí činil 4,3 milionu hektolitrů, o 4,5 procenta více, což bylo také maximum v historii firmy. Přímý export piva vyrobeného ve třech českých závodech Prazdroje vzrostl o 13 procent a překročil 1,7 milionu hektolitrů. Na domácím trhu se prodej piva zvýšil o 3,8 procenta na 7,2 milionu hektolitrů. Podle obchodního ředitele Tomáše Mráze to bylo dáno teplým počasím s nejdelší hlavní letní sezonou, ale také úspěchem programů na podporu hospod a restaurací.

Loni například pivovar proškolil 1217 hospodských a restauratérů. Velký úspěch má podle Mráze program Vesnice, který chce vrátit společenský život do vesnických hospod. Je v něm už přes 115 podniků a jejich tržby rostou rychleji než průměr trhu.

"Zvýšené tržby restaurací pomáhají ke stabilizaci a růstu celého odvětví, které si před nedávnem prošlo nelehkou etapou kvůli několika legislativními změnám v čele se zákazem kouření a zavedením EET, které ani po více než dvou letech nemá podporu hospodských," uvedl Mráz. Podle průzkumů pivovaru to často chápou jako zvýšení administrativy a nákladů na provoz. Proto kvitují aktivity pivovaru na podporu hospod a vyhlíží snížení DPH na pivo a jídlo. Pro tři čtvrtiny hospodských by to znamenalo důležitou pomoc v jejich podnikání, uvedl.

Podle Mráze je z pohledu české ekonomiky důležitý fakt, že podstatnou část dodavatelů Prazdroje tvoří české a moravské firmy. "Od nich jsme nakoupili veškerý ječmen, dvě třetiny přímo od pěstitelů. U chmele tvoří domácí dodávky 90 procent, zbytek jsou odrůdy ze zahraničí potřebné pro výrobu speciálů," řekl Mráz.

Na dani z příjmu loni Prazdroj zaplatil 780 milionů korun. "To je desátá nejvyšší částka ze všech právnických osob v Česku za rok 2018. Naše dobré výsledky tak pomáhají k rozvoji celé ekonomiky," uvedl dnes generální ředitel Grant Liversage. Celkově odvedl pivovar státu na všech daních včetně spotřební pět miliard korun.

Pivovar Budějovický Budvar měl loni zisk před zdaněním 327,9 milionu korun. Meziročně se zvýšil o 4,2 procenta. Tržby loni stouply o 6,7 procenta na 2,55 miliardy korun, byly nejvyšší v historii firmy. V roce 2018 investoval národní podnik 453 milionů, zprovoznil automatizované logistické centrum a nový ležácký sklep. Letos investuje 671 milionů do třetí linky na stáčení lahvového piva a do kapacit pro hlavní kvašení. Ve čtvrtek to v tiskové zprávě oznámil mluvčí Budvaru Petr Samec.

Tržby za vlastní výrobky a služby měl pivovar 2,633 miliardy korun. Samotné tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,7 procenta na 2,55 miliardy. "Dařilo se nám prodávat dražší sortiment, tedy prémiové ležáky. Tržby za pivo nám díky tomu vzrostly téměř dvakrát rychleji než objem prodaného piva," řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Budvar loni zvýšil výstav o 3,6 procenta na 1,602 milionu hektolitrů. Je to druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Nejvíce piva zatím Budvar uvařil v roce 2016, a to 1,61 milionu hektolitrů. Do 79 států loni Budvar vyvezl nejvíce piva ve své historii, 1,07 milionu hektolitrů, což je meziročně o 8,5 procenta více.

"Tahounem růstu byly ležáky. Prodej vlajkového ležáku Budweiser Budvar se zvýšil o 7,2 procenta. V roce 2018 tak pivovar uvařil nejvíce ležáků ve své historii a jejich podíl na celkové výrobě pivovaru dosáhl téměř 75 procent," uvedl mluvčí. Na vývozu českého piva se Budvar loni podílel 21 procenty. Prodej piva v ČR Budvaru klesl loni meziročně o pět procent, ale podle Samce to plně kompenzoval dvouprocentní růst tuzemských tržeb, díky tomu, že se podnik zaměřil na prodej prémiového ležáku Budweiser Budvar.

Zisk podniku EBITDA meziročně vzrostl o pět procent, výši tohoto zisku pivovar neuvedl. Dvořák považuje výsledek za velmi dobrý, protože zároveň podniku vzrostly odpisy, osobní náklady a rostly ceny energií a surovin. "Cena za tyto položky meziročně narostla o 105 milionů korun. Zároveň jsme se museli vyrovnat s nedostatkem výrobní kapacity pro zvýšení objemu prodaného piva," řekl Dvořák. Vyšší odpisy souvisí s investičním rozvojem Budvaru, který začal v roce 2015. Osobní náklady Budvaru meziročně stouply o 13,5 procenta.

Loni Budvar, v němž pracuje asi 700 lidí, investoval 453 milionů. Nové oddělení ležáckých tanků zvýšilo kapacitu sklepa o pětinu. Po ukončení investic za dvě miliardy korun v roce 2020 by se měl roční výstav Budvaru zvýšit o čtvrtinu na více než dva miliony hektolitrů.