Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ve čtvrtek uvedl, že s okamžitou platností stahuje nabídku na fúzi s francouzskou automobilkou Renault. Vzhledem k současným politickým podmínkám ve Francii není toto spojení životaschopné, uvedl ve svém sdělení. Francouzská vláda vlastní v Renaultu významný podíl a kladla si přísné podmínky ohledně zachování pracovních míst, možností spolurozhodovat o řízení firmy a podmínek pro akcionáře, píší světové agentury.

Stažení bylo oznámeno poté, co představenstvo Renaultu odložilo rozhodnutí o spojení s FCA na žádost francouzské vlády, která v automobilce drží 15procentní podíl a je jejím největším akcionářem. Podle zdrojů agentury Reuters FCA stáhl nabídku, když se Francie pokusila rozhodnutí oddálit, protože si přála získat souhlas k fúzi od aliančního partnera Renaultu Nissan Motor. Nissan ale uvedl, že se hlasování zdrží.

FCA Renaultu a jeho partnerům Nissan a Mitsubishi poděkovala za konstruktivní jednání. Je nadále přesvědčena, že její návrh Renaultu byl dobrý a že by přinesl výhody všem zúčastněným stranám. Podle agentury DPA znělo zdůvodnění trochu uraženě.

Zdroje agentury Reuters obeznámené se situací ještě ve středu večer uvedly, že FCA dospěla s Renaultem k předběžné dohodě.

Spojením automobilek by vznikl třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Sloučený podnik by ročně vyráběl zhruba 8,7 milionu aut. Při započtení produkce aliančních partnerů Renaultu - japonské automobilky Nissan a Mitsubishi - by všechny podniky dohromady vyráběly kolem 15 milionů aut ročně.

Špatnou zprávu je zrušení nabídky pro francouzský stát, který tak přijde o svou probyznysovou image. Prezident Emmanuel Macron sliboval před svým zvolením protržní přístup a privatizace. Jeho kabinet si ale svůj významný vliv na chod Renaultu chce uchovat, což představovalo problém jak pro Nissan, tak nyní i pro FCA, píše ve svém komentáři agentura Reuters. Národního automobilového šampióna tak Macron nyní vystavil nejistotě, což se může ukázat jako velice nepříjemná a možná i nákladná záležitost, uzavírá komentátor Reuters.