Cesta „hyperchytrého“ kontejneru kolem světa potrvá dva roky a během celé cesty budou čidla zaznamenávat vše, co se s ním nebo v jeho okolí děje – například vibrace, sklon, polohu, zvuk, místní znečištění ovzduší, vlhkost či teplotu. Jednotka je také vybavena solárními panely, které pomohou zjistit, kolik energie může kontejner generovat během cesty lodí, vlakem nebo kamionem.

Shromážděná data umožní poznat, čemu všemu čelí kontejner během dopravy a manipulace. Přístav tento projekt využije k vytváření takzvaného digitálního dvojčete – digitální reprezentace skutečné fyzické oblasti přístavu.

Projekt chytrého kontejneru využívá síť internetu věcí, kterou rotterdamský přístavní úřad provozuje pro shromažďování a zpracovávání dat ze senzorů instalovaných v celé oblasti. Uživatelům přístavních služeb jsou tak k dispozici například aktuální informace o místní infrastruktuře, kvalitě vody a ovzduší.

Rotterdam hodlá další digitalizaci přístavních služeb využít ke zvýšení rychlosti a bezpečnosti při překládání lodního nákladu. V budoucnu by to mělo přístavu umožnit také snadnou adaptaci na očekávaný nástup autonomní lodní dopravy.

Kontejner bude možné si prohlédnout v první polovině června na mnichovském výstavišti během veletrhu Transport Logistic. Projekt je plodem širší spolupráce mezi přístavem a řadou dopravních i IT firem.

Související