Mezi technologickými společnostmi v kalifornském Silicon Valley a střední Evropou existuje jedno zajímavé ideologické pouto, které letos slaví 77. narozeniny. Myšlenky ale podléhají výkladům, což se nutně projeví v jejich případném uvedení v život. Bezezbytku to platí i v tomto případě.

Rakouský ekonom a politolog Josef Alois Schumpeter původem z moravského města Třešť popsal v roce 1942 kapitalismus jako nositele "tvořivého ničení". Myšlenku rozepsal ve své nejslavnější knize Kapitalismus, socialismus a demokracie, kterou pojal jako kritiku státem řízeného hospodářství a obhajobu koncentrace kapitálu v rukou aktivních a cílevědomých jednotlivců. Schumpeterovi šlo hlavně o polemiku s Karlem Marxem. Titul své knihy zvolil záměrně, aby přilákal také čtenáře z řad obdivovatelů myšlenek Marxova stěžejního díla Kapitál, podle něhož mají majetky a hlavně kapitál patřit všem.

Zatímco Schumpeter popsal kapitalistickou tvořivou destrukci jako pohon podnikatelského ducha, někteří současní byznysmeni v technologickém sektoru si jeho myšlenku zjednodušeně vykládají jako novodobou formu odpustků. Podle nich je Schumpeterovo "tvořivé ničení" omluvenkou přečinů, kterých se dopouštějí, když usilují o to, aby se jejich firmy prosadily v tvrdém a nehostinném tržním prostředí.

Joseph Schumpeter ekonomialaria

Josef Alois Schumpeter
Zdroj: Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

V kalifornském křemíkovém údolí je Schumpeterova idea natolik silná, že dokáže ospravedlnit dokonce opakované porušování dohod i zákonů. Jejich pachatelé se díky překroucenému výkladu myšlenky rakouského ekonoma neobávají, že by na nich mohl ulpět cejch recidivistů. Podle profesorky filozofie a ekonomie Shoshany Zuboffové, která působila na Harvardské univerzitě, je Schumpeterova myšlenka v podání dnešních podnikatelů v Silicon Valley ospravedlněním inovací bez ohledů na jiné. Příkladem za všechny je Facebook, který vznikl na studentských kolejích Harvardské univerzity.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru