Stavební a developerské skupině Metrostav loni stoupl čistý zisk meziročně více než čtyřnásobně na 743,2 milionu korun. Tržby skupiny vzrostly o 12,5 procenta na 35,1 miliardy korun. Na čtvrteční valné hromadě to řekl viceprezident skupiny František Kočí. Skupinu Metrostav tvoří 55 firem. Na výsledku se nejvíce podílela stavební firma Metrostav, na kterou připadají více než tři pětiny tržeb. Předloni skupině klesl čistý zisk meziročně téměř o polovinu.

"Zhruba 60 procent výnosů skupiny Metrostav realizujeme na českém stavebním trhu, který v loňském roce vykázal mírné oživení z pohledu objemů vypisovaných a realizovaných prací, a dokonce i cen," sdělil mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně o 7,6 procenta na 363,2 milionu korun. Tržby jí naopak vzrostly o 9,7 procenta na 21,5 miliardy korun. "Metrostav se v loňském roce potýkal s projekty z minulosti za nepříznivé ceny a nulové, nebo dokonce záporné marže. Věříme, že v následujících letech budou hospodářské výsledky naší největší společnosti lepší," doplnil Kostiha.

Ze zisku 363,2 milionu Metrostav vyplatí dividendu 21,50 Kč na akcii. Valná hromada schválila vyplacení podílu na zisku akcionářům téměř 170 milionů korun. Zbylých 193,2 milionu převede společnost na účet nerozděleného zisku. "Dividenda je podíl na zisku společnosti, která akcii emitovala. Akcie emitoval Metrostav a.s., který podléhá vykazování podle české účetní legislativy. Proto se dividenda odvozuje od zisku Metrostavu a.s., a nikoliv zisku koncernu Skupina Metrostav," podotkl Kostiha.

Po Metrostavu se na tržbách nejvíce podílely společnosti Subterra (asi šest miliard korun), rakouská firma BeMo Tunneling (3,5 miliardy) nebo Metrostav Slovakia s necelou miliardou korun. Počet zaměstnanců skupiny ke konci loňského roku klesl zhruba o stovku na 4903.

Mezi nejvýznamnější zakázky Metrostavu na domácím trhu loni patřila rekonstrukce Národního muzea v Praze, dokončení železničních tunelů v Ejpovicích u Plzně a modernizace dálnice D1 v úseku Soutice–Psáře.

V zahraničí loni Metrostav pracoval na traťovém úseku metra Espoonlahti v Helsinkách, v Polsku postavil úsek dálnice S7 a most poblíž Gdaňsku. Mezi další zakázky patří například stavba silničního tunelu Žilina na Slovensku nebo podzemní lanovka v Istanbulu.

Zásoba práce je podle Kostihy aktuálně výrazně lepší než v předchozích letech. "Výsledky odhadujeme minimálně stejné jako v loňském roce. Ceny na českém trhu se vzhledem k nedostatku kapacit dostávají z našeho pohledu do normálu. Předpokládáme posílení na slovenském trhu. Pokračovat budeme v projektech v severských zemích a dále v Polsku, Maďarsku a Německu," dodal Kostiha.

Metrostav a.s. byl založen v roce 1971 vyčleněním z národního podniku Vodní stavby za účelem stavby pražského metra. V roce 1991 byl přeměněn na akciovou společnost a postupně se začal věnovat činnostem v dalších stavebních oborech.