Většina obchodníků se připravuje na digitalizaci svého podnikání a považuje ji za hlavní trend, kterému se v nejbližší době nevyhnou a který bude stále více ovlivňovat jejich konkurenceschopnost. Stále důležitější je pro podnikatele využívání moderních technologií pro marketing, zejména se jedná o sociální sítě, vyplývá to alespoň z průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR. Asociace pořádá 25. dubna konferenci, která se zaměřuje právě na digitalizaci maloobchodu.

Podle průzkumu zaznamenali maloobchodníci největší růst tržeb díky online prodeji a zásilkovým službám, které vzrostly o více než patnáct procent. Stále velká část lidí se tomuto segmentu podnikání ale dostatečně nevěnuje, což následně brání v jejich rozvoji. Na celkovém růstu nepotravinářského zboží se nejvíce podílelo zvýšení prodeje v internetových a zásilkových obchodech, který rostl ve všech měsících roku 2018 dvouciferným meziročním růstem tržeb.

"Výsledky průzkumu IPSOS i naší analýzy potvrzují, že digitalizace je nevyhnutelná, z kamenných prodejen se postupně budou stávat showroomy a testovací prostředí pro nové produkty. Kdo si toto uvědomí, bude mít náskok před konkurencí," říká generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.

Podnikatelé investují do online marketingu

Z průzkumu vyplývá, že tři čtvrtiny podnikatelů minulý rok investovalo přes deset tisíc korun do nových informačních a účetních systémů. Tradičně také podniky investují do online marketingu, který se stává v současné době nejefektivnějším marketingovým kanálem. Čtvrtina podnikatelů, kteří využívají právě online marketing, tak do něj investují ročně alespoň padesát tisíc korun.

Důležitou součástí digitalizace je také podle analýzy přizpůsobení webových stránek pro potřeby chytrých telefonů. Své webové stránky si upravily prozatím tři pětiny podniků, což je podle analýzy stále poměrně nízké číslo, jelikož tuto úpravu bude potřebovat většina podniků.

Dvě třetiny podnikatelů mají založený účet společnosti na sociálních sítích. Jedná se o jeden z nejefektivnějších a nejlevnějších způsobů marketingu v dnešní době a společnosti jej využívají stále častěji. Z průzkumu také vyplývá, že v průměru třetina poptávek přichází podnikatelům z internetu. Většina podnikatelů udává jako vzor společnosti, která účinně pracuje s moderními technologiemi firmy Apple, Amazon a Alza.

"Digitalizace obchodu, a především procesu platby, je dnes nezbytnou součástí rozvoje trhu. Přináší daleko větší komfort pro zákazníka, výrazně ulehčuje proces odbavení a přirozeně vede k vyšší průměrné útratě a nárůstu tržeb pro obchodníka. Digitalizace nákupního procesu je dnes zásadním krokem pro udržení konkurenceschopnosti na trhu," uvádí Martin Dolejš, ředitel obchodu a rozvoje ve společnosti Mastercard Europe.

Méně masa i přírodní potraviny

Agentura IPSOS na základě svého celosvětového průzkumu identifikovala klíčové trendy na trhu potravin a nápojů, kterými jsou zejména přírodní potraviny, zážitková gastronomie, či omezení konzumace masa.

Ve srovnání s EU si Česká republika v minulém roce polepšila o tři příčky a je aktuálně na 23. místě v průměrné kupní síle na obyvatele. V tomto kontextu se podle Evropského statistického úřadu Eurostat uvádí, že v ČR máme šesté nejlevnější potraviny v rámci EU. Podle posledních dostupných údajů dosahovaly ceny potravin v ČR 84,5 % průměru EU.

"Český maloobchod bude i nadále jedním z nejdynamičtějších ve srovnání s ostatními zeměmi EU, kdy jednou z klíčových agend obchodníků v nadcházejícím období je digitalizace a zavádění nových technologií. Čeští obchodníci, zejména v sektoru stravování, proto musejí počítat s nástupem nových trendů – požadavků zákazníků, se kterými se budou muset vyrovnat, chtějí-li uspět v silné konkurenci," shrnuje závěry průzkumu i analýzy místopředseda AMSP ČR Zdeněk Tomíček.

Související