Americkému výrobci letadel Boeing klesl v prvním čtvrtletí zisk o 21 procent v přepočtu na 45 miliard korun (1,99 miliard dolarů). Tento výsledek už ovlivnilo uzemnění všech letadel typu 737 Max na začátku března. Firma zatím nedokázala odhadnout, kolik ji budou letos problémy s novými letadly stát. Výhled na tento rok vydá teprve až bude vědět, kdy její letadla 737 Max opět vzlétnou.

Kvůli problémům s novým typem letadla firma zpomalila výrobu všech letadel řady 737. Místo 52 jich vyrobí každý měsíc o deset méně. Kvůli zpomalení výroby ale jedno letadlo stojí firmu více peněz, protože dostane nižší množstevní slevu na součástky. V prvním kvartále se náklady Boeingu zvýšily v přepočtu o 23 miliard korun (1 miliardu dolarů).

Firma v prvním čtvrtletí také dodala méně letadel. Na polovinu se pak snížil počet objednávek na nová letadla. Podle Reuters za poklesem stálo přerušení provozu letounů 737 Max po dvou tragických nehodách.

V prvním čtvrtletí získala zakázky na 95 letadel, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 180 letadel. Podle analytiků to ukazuje, že aerolinky dosud vyčkávají, jak se Boeingu podaří problém s jejich letadly vyřešit.

Hotových letadel dodal americký výrobce zákazníkům 149, což představuje téměř o pětinu méně strojů než před rokem. Dodávky letounů 737 se meziročně propadly zhruba o třetinu na 89 letadel.

Aerolinky ale už uzavřené objednávky zatím hromadně neruší. Konkurent Boeingu evropský Airbus nedokáže vyrobit tolik letadel, aby uspokojil poptávku. Dopravcům tak nezbývá nic jiného než čekat, až firma problémy s nejnovějšími letadly vyřeší. V úvahu také připadá změna objednávky na starší typ letounu 737, se kterým problémy nejsou. Tento záměr dnes oznámila indonéská letecká společnost Garuda Indonesia. Starší typy 737 jsou ale pro aerolinky dražší na provoz, protože spotřebují více paliva. Zájem aerolinek dokládá i fakt, že se 737 Max stal nejrychleji prodávaným letadlem v historii firmy.

Návrat 737 Max do provozu bude klíčový i pro vývoj dalších modelů. Firma totiž potřebuje peníze na to, aby splnila podmínky pro certifikaci nového modelu 777X. Další peníze pak firma bude potřebovat na vývoj zcela nového letadla, které by mělo být kompromisem mezi velkým dálkovým letadlem a malým letadlem typu 737.

Firma na setkání s investory rovněž uvedla, že firma hledá cesty, jak zlepšit schvalovací proces. Tím musí v nejbližší době projít nové letadlo pro dálkové linky nazvané 777X. To vychází z téměř 25 let starého modelu 777.

Boeing 737 Max 8 společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nehodu nepřežil. Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy nikdo neštěstí nepřežil.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru