Slovenská divize německé automobilky Volkswagen loni zvýšila výrobu aut, letos plánuje v rámci zvyšování produktivity snížit zaměstnanost o 3000 pracovníků. Nepůjde ale o náhlé propouštění, odchody se mají týkat zejména zaměstnanců, kteří firmu přirozeně opustí. Proti minulému roku se počet pracovníků sníží celkem asi o pětinu, firma také očekává pomalejší růst mezd.

Volkswagen na Slovensku v tomto roce snižuje počet zaměstnanců průběžně. "Měníme v našem závodě směny. Ze čtyřsměnného provozu přecházíme na třísměnný u SUV vozidel a u malých městských vozidel se přechází z dvousměnného na jednosměnný model," uvedla pro HN mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

"Neznamená to propouštění a už vůbec ne hromadné propouštění. Počítáme s přirozenou fluktuací zaměstnanců, které už nebudeme nahrazovat," řekla Makayová. Dodala také, že část zaměstnanců přesunula firma zpět do jiných závodů. To se týká například pěti set pracovníků z Maďarska, kteří se už vrátili zpět do maďarské továrny. Snížení počtu pracovníků se má dotknout jak kmenových tak agenturních zaměstnanců. Těch chce podle mluvčí firma do budoucna využívat v menším počtu.

Z výrobních linek bratislavské továrny Volkswagenu loni sjelo 408 208 vozů, což proti předchozímu roku představuje nárůst o 12,8 procenta. Slovenský Volkswagen je z hlediska produkce největší ze závodů celkově čtyř automobilek, které v zemi montují vozidla. Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě, automobilový průmysl je hlavním tahounem slovenské ekonomiky.

Záměr koncernu Volkswagen zvýšit do roku 2025 produktivitu svých továren o 30 procent chce slovenská divize automobilky naplnit z větší části již v letošním a v příštím roce. Předseda představenstva Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg novinářům řekl, že součástí opatření bude i snížení zaměstnanosti o 3000 pracovníků v letošním roce. Tohoto cíle chce firma dosáhnout například o prostřednictvím přirozené fluktuace či neprodloužením pracovních smluv na dobu určitou. Loni Volkswagen na Slovensku zaměstnával 14 800 lidí.

Vedení slovenské divize Volkswagenu očekává při kolektivním vyjednávání nižší růst platů pracovníků než naposledy. V roce 2017 si odbory i stávkou vymohly zvyšování mezd během půldruhého roku dohromady zhruba o 14 procent.

Volkswagen na Slovensku vyrábí sportovně-užitková vozidla a také malé automobily Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen up!. Loni do výrobního portfolia slovenské továrny Volkswagenu přibyly nový model Audi Q8 a nová generace modelu Volkswagen Touareg.

Volkswagen v předchozích letech masivně investoval do své slovenské továrny, která se v rámci koncernu uchází o výrobu dalšího modelu. Podle Grünberga jednou z několika zvažovaných možností je výroba blíže neupřesněného elektrického modelu.

Obrat slovenské divize Volkswagenu loni stoupl o více než třetinu na 10,4 miliardy eur (266 miliard korun). Její zisk před zdaněním vzrostl o čtvrtinu na 301 milionů eur (7,7 miliardy korun).

Kromě Volkswagenu mají své továrny na Slovensku také automobilky Jaguar Land Rover, Kia Motors a skupina PSA. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru