Zatímco ve výrobních provozech větších průmyslových firem se roboti objevují už řadu let prakticky běžně, v logistice ještě stále nejsou příliš standardními pomocníky. To se ale v Česku začíná měnit. Ukazují to výsledky soutěže Impuls Logistika, které byly ve čtvrtek vyhlášeny na odborné konferenci Zóna Logistika v Praze.

Ve skladech a továrnách se postupně začíná objevovat i nová generace přepravních robotů, která je schopna se "sama" učit. V některých logistických centrech sice už řadu let jezdí bezpilotní vozíky podle jednoduchých magnetických pásek na podlaze, když ale narazí na překážku, zastaví se. V jízdě nepokračují ani v případě, pokud se poruší vodicí linie. V posledních letech se ale vývoj rapidně zrychlil a k navigaci se začínají používat i laserové skenery a kamery, které dávají strojům nové možnosti.

Právě za využití nejnovějšího typu přepravního robota si odnesla cenu společnost Škoda Auta. Vozík od loňska přepravuje v závodě automobilky ve Vrchlabí převodovky mezi obráběcími centry a měřicím střediskem. Pomocí navigační technologie samostatně hledá cestu napříč závodem, aniž by k tomu potřeboval zvláštní úpravy okolních prostor. Když narazí na překážku, umí samostatně najít náhradní trasu.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části textu se dále dočtete, jaké firmy se svými inovativními nápady zaujaly porotu a proč.
  • V kategorii Top software například dominovala rozšířená realita. Vítězem se stal projekt, který pomocí tabletu zjistí, zdali je výrobek v pořádku, nebo je poškozen.
  • Logistika se navíc čím dál více sbližuje s výrobním procesem - proč firmy tuto strategii stále častěji volí?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se