Prohlášení, že spoluzakladatel společnosti Apple Steve Jobs byl vizionář, je často opakovaným klišé. A jako takového by ho čtenář měl být ušetřen. Jenže v případě Jobse existuje tolik důkazů o jeho schopnosti vidět do budoucnosti, a navíc tyto vize srozumitelně vysvětlit, že se tomuto stylistickému prohřešku lze vyhnout jen stěží.

Už v roce 1983 popsal Jobs na konferenci v horském středisku Aspen ve státě Colorado něco, co dnes dělají prostřednictvím mobilních telefonů a počítačů miliardy lidí zcela běžně: nakupují na internetu software, aplikace, hudbu, knihy či služby. Jobs zkrátka nastínil princip budoucího App Storu čtvrt století před jeho vznikem a deset let předtím, než výrazy jako internet a on-line vstoupily do všeobecného povědomí. Z ukázky jeho prezentace, z níž se uchovala zvuková nahrávka, je patrné, že tehdy osmadvacetiletý Jobs dokázal svou vizi popsat tak, aby ho tehdejší publikum pochopilo. Konference se konala v době hluboce analogové, kdy bylo těžko představitelné, jak moc vtrhne do našich životů digitalizace a že zasáhne téměř všechny lidské činnosti.

Jestli Jobs na začátku tušil, že ve 21. století by Apple mohl být víc o službách než počítačích, není jisté. Nicméně právě na tržbách z prodeje služeb se ukazuje, že hodnota Applu už dnes tkví právě v nich, než iPhonech a dalších přístrojích, řekl Michael Olson, analytik americké investiční banky Piper Jaffray. Pokud by byl Steve Jobs ještě naživu, mohl by mít jako milovník oku lahodícímu designu s proměnou Applu problém. Jako byznysmen nikoli.

Jobs Time magazine 1982

Foto obálky týdeníku Time z roku 1982

Zdroj:Time magazine

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru