Podíl nakupování na internetu přes mobilní zařízení se za poslední dva roky zvýšil o deset procentních bodů na 54 procent. Mobilní nákupy používají především tzv. mileniálové, tedy lidé, kteří dosáhli dospělosti na přelomu století, jejich podíl je 62 procent, tedy o 13 bodů více než v roce 2016. Češi loni uskutečnili přes mobil 42 procent nákupů v e-shopech. Vyplývá to z celoevropského průzkumu přepravní firmy DPD.

Celému on-line obchodu dominuje obchod s módou. Ta loni představovala 47 procent všech on-line nákupů v Evropě. Následovala obuv (39 procent), knihy (37 procent), produkty pro zdraví a krásu (35 procent) a na pátém místě elektronika (32 procent). V České republice byla na první příčce také móda s podílem 43 procent, na druhé tradičně volnočasové zboží (37 procent) a třetí zdraví a krása (35 procent). Elektronika předehnala knihy, které byly ještě předloni na čtvrté příčce.

Počet lidí, kteří preferují doručení zboží domů, klesá, a to v tuzemském i evropském měřítku. Naproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce. V České republice využívá výdejní místa 35 procent nakupujících, v Evropě 17 procent. Češi si také více potrpí na výběr přepravní společnosti. Pro naprostou většinu z nich je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí.

Potraviny si loni v e-shopech objednalo 14 procent Čechů, což je dva procentní body pod evropským průměrem. Celkem devět procent nakupuje jídlo on-line alespoň jednou do měsíce.

62 procent

Čechů využilo loni k nákupu zahraniční e-shop

Podobně jako v předešlých letech roste stále i zájem nakupovat v zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 procent). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 procent z nich. V polovině případů si nechali zboží dovézt z Evropské unie. Pokud nakupovali mimo EU, ve dvou třetinách případů šlo o čínské e-shopy.

Podíl internetového obchodu v Evropě se loni zvýšil o 0,2 procentního bodu na 11,5 procenta. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku. Přesto zůstává se svými devíti procenty pod evropským průměrem.

Tržby tuzemských e-shopů podle obchodního ředitele internetové drogerie Ageo.cz Aleše Urbánka rostou ročním tempem kolem 20 procent a letos to bude podobné. Vedle příklonu k využívání mobilních zařízení se podle něj bude na trhu stále více uplatňovat personalizace, tedy vytváření nabídek na míru konkrétnímu zákazníkovi. E-shopy budou také poskytovat vlastní dodatečný obsah formou například blogů nebo newsletterů a díky nástupu mobilů se čeká renesance využití QR kódů. "QR kód je ideálním zástupem zdlouhavého vyhledávání. Obsahem budou rozšířené informace o produktech a službách. Obchody, které QR kódy opustily, budou muset zvážit jejich opětovné nasazení," dodal.