Letecká společnost Boeing a její akcionáři se nyní potýkají se ztrátami, které způsobily havárie dvou letounů z řady 737 MAX. Tržní hodnota firmy se během pouhých čtyř dnů propadla o více než 500 miliard korun.

Pro Boeing jsou obavy ohledně bezpečnosti tohoto modelu určeného pro lety na střední vzdálenosti kritické. Jedná se o nejdůležitější a nejprodávanější stroj v nabídce firmy. Ta u něj do budoucna počítala se zakázkami v hodnotě mnoha miliard dolarů. Pro Boeing je model 737 MAX podobně důležitý jako iPhone pro Apple či Octavia pro Škodu Auto.

Konečné finanční ztráty po nedělní havárii Boeingu 737 MAX 8 provozovaného leteckou společnosti Ethiopian Airlines, při níž zemřelo všech 157 lidí na palubě, bude záležet na tom, jak rychle a svědomitě vedení Boeingu přistoupí k nápravě reputace firmy. Nejde přitom o nic nemožného. V minulosti se podařilo podobnou krizi překonat mnoha jiným společnostem, které čelily následkům velkých havárií či jiných skandálů.

Následuje výběr pěti takových případů s popisem toho, jak na ně s odstupem času reagovali investoři. Pro pořádek je třeba zmínit, že i když tržní hodnota Boeingu klesla od pondělí o téměř 12 procent, v porovnání s úrovněmi před rokem jsou akcie firmy stále o zhruba 15 procent výše.

Volkswagen – Dieselgate

V roce 2008 si šéfové největší evropské automobilky Volkswagen, pod kterou spadá také tuzemská Škoda Auto, řekli, že sesadí japonskou Toyotu z trůnu největšího výrobce aut na světě. Jednou z cest, jak toho skupina VW chtěla dosáhnout, měl být významný růst prodejů na americkém trhu. Pomoci jí k tomu měly vozy s novými dieselovými motory, které mají nízkou spotřebu a na rozdíl od starých typů těchto spalovacích motorů měly být ekologicky nezávadné. Alespoň to tvrdila série televizních reklam, kterými se VW snažila oslovit americké zákazníky zvyklé na vozy s benzinovými motory. Ve skutečnosti však firma podváděla při měření emisí.

Aféra ohledně manipulací se softwarem v dieselových motorech vozů Volkswagen, Audi a dalších propukla v září 2015. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) vydala prohlášení, podle kterého tyto vozy nesplňovaly emisní limity. Podvodný software byl nainstalován do více než jedenácti milionů vozů. Pochybnosti o dieselových motorech VW se objevily již dříve v roce 2015. V dubnu toho roku přitom přesáhla hodnota akcií firmy 250 eur za kus, což byla nejvyšší hodnota v historii. Z následného propadu o téměř dvě třetiny se dokázala firma částečně oklepat. V lednu 2018 už její akcie stály dvakrát více, než tomu bylo na dně poklesu po Dieselgate. Současná tržní hodnota firmy je ale stále o téměř 40 procent nižší, než byla na vrcholu v dubnu 2015.

Boeing 737 MAX před havárií v Etiopii začal ”poskakovat” nahoru a dolů o desítky metrů, uvedl zdroj blízký vyšetřování. Na zem zřejmě dopadl střemhlav

Se soudními problémy se ale dál potýkají jak německá automobilka, tak její bývalý generální ředitel Martin Winterkorn. V pátek podala proti nim žalobu americká komise pro dohled nad kapitálovými trhy, známá pod zkratkou SEC. Kvůli dieselgate je viní z podvodu velkého rozsahu a neoprávněného obohacování. Winterkorn, který všechna obvinění odmítá, už nyní čelí v USA obvinění v samostatném trestním sporu. Automobilka považuje novou žalobu za neopodstatněnou.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Přečtěte si o skandálech Applu nebo Facebooku a jak rychle se z nich dokázaly otřepat.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru