Nedávný výrok ministryně průmyslu Marty Novákové (za ANO), podle níž si za vysokou cenu mobilních dat mohou sami Češi, po čase zvýšil zájem veřejnosti o dění na mobilním trhu. Sami operátoři uvádějí, že ceny za jejich internet v mobilu, které dlouhodobě patří k nejvyšším v Evropě, vyplývají z vysokých nákladů na pořízení mobilních frekvencí a výstavbu sítí. Kritici lídrů trhu − T-Mobilu, O2 a Vodafonu − pro změnu tvrdí, že mobilní trojka v Česku málo investuje a většinu vydělaných peněz pravidelně posílá svým akcionářům.

HN proto provedly srovnání klíčových finančních ukazatelů trojice českých a 13 dalších evropských operátorů, kteří jsou obchodovaní na burze, a jejichž hospodářské výsledky jsou tak volně dostupné. Analýza ukazuje, že tuzemští operátoři patří mezi nejziskovější v Evropě.

Mistři ve zhodnocování kapitálu

Jeden z hlavních ukazatelů porovnává poměr zdaněného zisku firmy k jejímu celkovému majetku. V tomto směru je nejúspěšnějším evropským operátorem český podnik O2, který loni dokázal své jmění zhodnotit celkem o 36 procent. "To je dáno především tím, že firma své mobilní sítě vyčlenila do samostatné společnosti Cetin. Díky tomu dokáže operátor lépe zhodnocovat svůj kapitál," uvádí analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Ani zbylí dva lídři českého trhu přitom za společností O2, vlastněnou Petrem Kellnerem, příliš nezaostávají. Česká pobočka operátora Vodafone podle nejčerstvějších čísel zhodnotila předloni svůj kapitál o 17 procent, a je tak čtvrtá nejúspěšnější. T-Mobile v roce 2017 dosáhl návratnosti vlastního jmění ve výši 14 procent a ve srovnání mu patří páté místo. Takovými čísly se nemohou chlubit ani mateřské společnosti obou jmenovaných operátorů. Britský Vodafone svůj kapitál loni zhodnotil jen o šest procent, Deutsche Telekom pak o sedm.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru