Skoro každý den vznikne nový start-up, který deklaruje, že klíčovou částí jeho podnikání je umělá inteligence. Nová zpráva londýnské společnosti MMC však tvrdí, že 40 procent evropských společností klasifikovaných jako "AI Startup" se umělou inteligencí takřka vůbec nezabývá. Označit se jako start-up podnikající na poli umělé inteligence je pro společnosti výhodné, protože takto označené start-upy jsou pro investory lákavé a dostávají od nich v průměru o 15 až 45 procent více peněz než jiné technologické společnosti, píše server Forbes.

Z 2830 evropských start-upů klasifikovaných jako firmy zabývající se umělou inteligencí do této kategorie doopravdy spadá pouze 1580. V mnoha případech bylo označení naprosto nepodložené.

"Podívali jsme se na každou firmu, její materiály, produkty, webové stránky a produktové dokumentace," říká David Kelnar, šéf výzkumu v MMC. "Ve 40 procentech případů jsme nenašli žádnou zmínku o umělé inteligenci. U některých společností lidé předpokládají, že se zaobírají umělou inteligencí, ale většinou to není pravda," dodal.

Kelnar také řekl, že firmy se nemusí nutně prezentovat jako AI firmy, často jsou tak pouze označeny analytickými weby. Odmítl však jmenovat konkrétní weby a firmy, jelikož by tím mohl ohrozit investice své firmy.

Firmy, které do start-upů investují, nejčastěji používají analytické weby jako například Pitchbook, Crunchbase nebo CB Insights. "Většina start-upů dobře ví, jak je klasifikují," tvrdí Kelnar. Většina se ale nesnaží chybné klasifikování měnit, jelikož by se mohly připravit o potenciální investice.

Firmy zabývající se umělou inteligencí potřebují v průměru více peněz. Například proto, že musí platit drahé specialisty. Tato vysoká čísla jsou však podle Kelnara také "odrazem dynamiky nabídky a poptávky".

Několikaměsíční průzkum MMC, sponzorovaný britskou bankou Barclays, došel k závěru, že jeden ze 12 start-upů používá umělou inteligenci, což je nárůst oproti jednomu z padesáti před šesti lety. Dvanáct procent velkých společností nyní využívá umělou inteligenci, v loňském roce to byla pouhá čtyři procenta.

Nejpopulárnějším využitím umělé inteligence jsou chatoví roboti, nástroje, které automatizovaly administrativní úkony, nebo nástroje na detekování podvodů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru