Češi loni v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek utratili o 41 procent meziročně víc, celkem šlo o 41,8 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty. Průměrná hodnota jednoho nákupu ale v posledních letech klesla na loňských 772 korun, ještě v roce 2016 to bylo 1095 korun.

Podle průzkumu přepravní firmy DPD loni nakoupilo na zahraničních e-shopech 62 procent českých uživatelů internetu, což je o 11 procent více než v roce 2017. Evropský průměr je 58 procent. Češi si nejčastěji zboží nechávají dovézt z ostatních zemí Evropské unie (52 procent), nejčastěji z Německa, Velké Británie a ze Slovenska. Pokud zavítají na e-shopy mimo EU, převládají Čína (67 procent) a Spojené státy (26 procent).

"Česká pobočka PayU má největší objem mezinárodních platebních transakcí se Slovenskem, Polskem, Maďarskem a Rumunskem," uvedla Barbora Tyllová z platební brány PayU.

Ze zahraničních e-shopů se zvyšuje zejména obliba nakupování v čínských obchodech, jako jsou Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com či Tinydeal.com. Většinu zásilek tvoří ty, jejichž cena nepřekročila limit 22 eur (asi 563 korun) a nemusí z nich být odvedena DPH. Podle nedávného průzkumu pro společnost ESET jsou čínské e-shopy v popularitě na druhém místě za českými internetovými obchodníky.

V případě, že zásilka je levnější než 22 eur, není nutné u ní ze zemí mimo EU platit DPH ani clo. Pokud stojí 22 až 150 eur, platí se DPH 21 procent. Při ceně nad 150 eur (zhruba 3839 korun) je nutné uhradit DPH i clo.

V tuzemských e-shopech Češi loni utratili 135 miliard korun a podíl internetových obchodů na maloobchodních tržbách stoupl téměř o procentní bod na 11,4 procenta, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Za služby (bez sázek) Češi loni na internetu utratili zhruba 62 miliard korun.