Milovníci značky Apple mohou od úterý v obchodech bezkontaktně zaplatit přiložením svého telefonu. V Česku začala oficiálně fungovat služba Apple Pay, která umožňuje placení v obchodech pomocí chytrých telefonů, hodinek a tabletů této značky.

Službu podporuje z tuzemských bank Česká spořitelna, Komerční banka, Moneta, Air Bank, mBank, J&T banka, fintechová služba Twisto a také firma Edenred, na jejíž platební karty se nahrávají stravenky či body z firemního benefitového systému.

U České spořitelny nicméně funguje Apple Pay zatím jen pro karty Visa, karty Mastercard bude ke službě možné připojit v průběhu března. "Apple Pay vyvolal u klientů České spořitelny obrovský zájem. Již během prvních šesti hodin po spuštění si službu aktivovalo 13 000 klientů, tedy zhruba každý šestý uživatel zařízení Apple," stojí v prohlášení banky. Uživatelé banky prý pomocí Apple Pay provedli během šesti hodin 3128 transakcí v objemu 642 tisíc korun a vybrali z bankomatu souhrnně 64 tisíc.

Doposud bylo možné v Česku platit bezkontaktně jen telefony s operačním systémem Android od Googlu.

Zprávy o příchodu Apple Pay do Česka se objevily už loni na podzim, původně očekávaný termín spuštění na přelomu roku se však nevyplnil.

Hned několik významných bank však v první vlně chybí. Ta největší z nich je ČSOB. S necelými čtyřmi miliony zákazníků je po České spořitelně druhou největší tuzemskou bankou dle klientů. ČSOB byla navíc v oblasti bezkontaktního placení telefonem průkopníkem, pro telefony s operačním systémem Android ho spustila už v roce 2016, a to prostřednictvím vlastní aplikace NaNákupy.

INFOGRAFIKA:
V Česku se rozšiřuje bezkontaktní placení mobilem. Spouští se Apple Pay

Aby mohla ČSOB Apple Pay zavést, musí nejprve změnit technologii zpracování plateb. "Na výměně našeho současného platebního jádra stále pracujeme," potvrdil před časem mluvčí ČSOB Patrik Madle. Do ostrého provozu mezi klienty má být nová technologie vpuštěna nejdříve na konci roku. "Věříme, že ve čtvrtém čtvrtletí roku 2019 Apple Pay spustíme," vysvětluje Madle.

Do první vlny se nedostaly z větších finančních domů ani Fio, UniCredit, Sberbank či Equa a Raiffeisenbank. Vyloučené však není jejich připojení v blízké budoucnosti. "Připravujeme se na druhou vlnu," řekla HN mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. Druhá skupina bank by se měla zapojit někdy v polovině až třetí čtvrtině roku, nemusí však jít o koordinované zavedení jako v případě spuštění služby.

Neznámou pak zůstává, zda a případně kdy začne Apple Pay podporovat také mobilní banka Revolut, využívaná především pro platby. Ta sídlí v Británii, jde však o mezinárodní firmu, jejíž aplikaci jen v Česku využívalo v prosinci 45 tisíc klientů.

Google předběhl Apple

V Česku už od podzimu 2017 funguje obdobná služba Google Pay pro uživatele telefonů s operačním systémem Android od Googlu, který používají například telefony Samsung, Huawei či Xiaomi. Ten už při startu spustily Moneta, Komerční banka, mBank a J&T Banka, na sklonku roku 2018 se přidala i Equa bank. Moneta a Komerční banka také od loňského roku umožňují platby pomocí chytrých hodinek Garmin a fitness náramků Fitbit, které využívají vlastní aplikace.

S telefony s operačním systémem Android mohou platit nicméně i klienti České spořitelny, ČSOB a AirBank. Tyto finanční domy si však nechaly naprogramovat vlastní aplikace. Takový postup u zařízení značky Apple, která využívá operační systémem iOS, není na rozdíl od Androidu technicky možný.

Celkem v Česku možnost placení mobilním zařízením využívají minimálně desítky tisíc lidí. V aplikaci MyAir od Air Bank si bezkontaktní platby mobilem zapnulo 53 tisíc klientů. U Monety zase aktivně využívá placení telefonem či nositelnou elektronikou 31 tisíc klientů.

Fanoušci Applu jako cenná cílová skupina

Telefony značky Apple, které používají vlastní operační systém iOS, se v celosvětových žebříčcích objevují zpravidla jako druhá nejprodávanější značka hned po Samsungu, Apple si však dlouhodobě buduje pověst prémiové značky.

"Český trh ve značné míře kopíruje evropské a světové trendy, kde se podíl Applu pohybuje kolem dvaceti až třiceti procent. Za uplynulý rok se podíl zařízení se systémem iOS pohyboval kolem 21 procent," podotýká Jevgenij Blagonravov, manažer v poradenském týmu české pobočky společnosti Deloitte. Význam této klientely je u některých bank ještě větší, například u Air Bank využívá mobilní bankovnictví třicet procent klientů.

"Je důležité zmínit, že tito uživatelé často patří do skupiny s vyššími příjmy, a mohou si tedy dovolit i širší škálu produktů a služeb," upozorňuje na marketingový význam těchto klientů Blagonravov z Deloittu. Pro banky jsou tedy majitelé iPhonů důležitá klientela, kterou mají dobrý důvod si udržet.

Umožnit bezkontaktní placení telefonem však pro finanční domy není snadné ani levné. Na rozdíl od operačního systému Android neumožňuje základní software od Applu, aby si firma vyvinula platební řešení sama.

Zatímco na příchod Google Pay tedy banky nemusely čekat, u Apple Pay jsou plně závislé na rozhodnutí americké firmy. Ta si je svého postavení vědoma a také si vedle nutných technických parametrů klade řadu dodatečných podmínek včetně finančních. "Apple si účtuje malý poplatek za každou transakci, jde o nižší desetiny procent z celkové výše transakce," vysvětluje Blagonravov.

Současně také banky platí paušální poplatek za každou kartu připojenou ke službě. Bezkontaktní placení umožňují telefony pomocí takzvaného NFC čipu, který obsahují bezkontaktní platební karty. Příslušný čip měl v sobě už model iPhone 6, představený v roce 2014, a standardně ho obsahují i všechny pozdější modely iPhonů. I když klienti platí telefonem, v aplikaci mají uložené údaje své platební karty, a technicky vzato je tedy bezkontaktní platba telefonem v případě Apple i Google Pay stále platba kartou.

V reklamním videu Apple ukazuje, jak Apple Pay funguje: