„Projekt využívající umělou inteligenci je dalším krokem k rozvoji oblasti leteckého a vesmírného průmyslu v ČR směrem ke světové špičce a zároveň přispívá k potřebné transformaci z ekonomiky stojící na nízké ceně práce, na ekonomiku znalostní s vysokou přidanou hodnotou“, říká Milan Šlapák, prezident GE Aviation pro Českou republiku a Slovensko. V umělé inteligenci spatřuje výhody zejména ve snižování zátěže pilotů, což přímo vede ke zvýšení bezpečnosti leteckého provozu.
Kromě hlasové komunikace s pilotem bude rovněž mít pilot možnost sledovat obrazovku umělého letového instruktora, který bude zobrazovat nedostatky v pilotáži a doporučení, jak tyto chyby odstranit.
„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve tří-dimenzionálním prostoru, kde jsou nároky na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky. Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci (viz tabulka níže). Náš umělý letecký instruktor (překlad ze zkratky AFI-X – Artificial Flight Instructor) řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit,“ vysvětluje duchovní otec myšlenky a výkonný ředitel společnosti CEAC, Martin Balda.
AFI-X pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu např. rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.
AFI-X poslouží zkušeným pilotům, kteří budou chtít zlepšovat své letecké dovednosti i těm, kteří ukončili základní výcvik. Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.
„Máme v plánu uvést první generaci umělé inteligence AFI-X nejpozději do roku 2020. Prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019, poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple,“ upřesňuje Balda. „Jistá podobnost se seriálem Knight Rider by tu být mohla, umělá inteligence AFI-X vyvinutá českými odborníky je však daleko vyspělejší než KITT. A především, smyslem KITTa bylo pomáhat jen akčnímu hrdinovi. Náš AFI-X jsme vytvořili tak, aby mohl pomáhat všem úrovním pilotů,“ uzavírá s úsměvem Balda.
Statistická data pro všeobecné nekomerční letectví (FAA, EASA):
Tabulka 1: Počty nehod s ohledem na fázi letu – nekomerční provoz.
Letová fáze |
Počty nehod, EASA Data2) – rok 2015 |
Počty nehod, FAA Data3) – rok 2016 |
Vzlet, stoupání po vletu1) |
70 |
183 |
Přiblížení na přistání1) |
37 |
46 |
Přistání1) |
180 |
308 |
Ostatní |
113 |
113 |
Procento nehod připadající na fáze letu po okruhu z celkového počtu nehod v nekomerčním všeobecném letectví |
71,75 % |
82,62 % |
Poznámka 1: Vzlet, stoupání po vzletu, přiblížení na přistání a přistání jsou fáze letu, které jsou částí letu po okruhu.
Poznámka 2: Zdroj dat: Annual Safety Review, European Aviation Safety Agency, EASA.
Poznámka 3: Zdroj dat: Continued Operational Safety (COS) Report 2016), Aircraft Certification Service, Small Airplane Directorate, FAA.