"Cítím se tu mezi vámi doma," prohlásila ministryně průmyslu Marta Nováková, do loňska šéfka Svazu obchodu a cestovního ruchu, na tradiční akci tuzemského maloobchodu Retail Summit. "Pan premiér o mně říká, že jsem pravicová ministryně v levicové vládě," dodala, čímž chtěla říct, že ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) nebude chtít pod jejím vedením zvyšovat regulaci obchodu. Mnoho z asi tisícovky delegátů konference konané v hotelu Clarion v Praze Vysočanech to v kuloárech hodnotilo tak, že konečně je na MPO člověk, který není jen ministrem průmyslu, ale i obchodu. Ale dost zdvořilostí...

Ministryně nominovaná za hnutí ANO upozornila v prezentaci na několik priorit svého resortu směrem k obchodníkům. Od příštího roku si budou nově moci i oni sáhnout na podporu z Evropských fondů a MPO chce případným žadatelům vytvořit podmínky proto, aby měli šanci uspět. Jak konkrétně to úřad provede, ale ministryně nepřiblížila.

Ještě dřív bude muset ministerstvo řešit očekávané zavedení směrnice EU o nekalých obchodních praktikách. Ta zakazuje téměř dvě desítky konkrétních praktik, které jsou ve vztahu mezi dodavateli a odběrateli rozšířeny. Jde například o rušení objednávek na poslední chvíli nebo odmítání psaných smluvních ujednání. Schválení unijními orgány se čeká v nejbližších měsících, jednotlivé státy pak budou muset opatření zapracovat do svých zákonů do roku 2021.

"Chceme čistou transpozici směrnice bez takzvaného Gold Platingu, ale jednání o těchto věcech s ministerstvem zemědělství (MZe) jsou velmi komplikovaná," upozornila Nováková na to, že v příštích měsících bude česká veřejnost pravděpodobně sledovat lobbistické tlaky a spory mezi MPO, které hájí zájmy obchodníků a MZe, které stojí spíše na straně dodavatelů. "Pak budeme také ve sněmovně podporovat zrušení zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě," dodala ministryně. Ten v prodejnách o prodejní ploše nad 200 metrů čtverečních nakazuje mít o vybraných svátcích zavřeno.

Regulací maloobchodu přibývá i za hranicemi Česka v celé Evropské unii. Například ve Francii začal od února platit zákon, který obchodním řetězcům přikazuje ke zboží přidávat povinnou marži minimálně deset procent. Má se tím zamezit tlaku na cenu, který podle tvůrců zákona mohou mezi dodavateli zvládat velcí výrobci, ale ne nutně ti menší.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč se obchodníkům nelíbí sektorové daně?
  • A proč prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu tvrdí, že zákazníci v EU mohou na stejné možnosti a stejná práva zapomenout?
  • Jak se obchodníci dívají na případnou regulaci slev nebo povinnou nabídku části zboží od domácích dodavatelů?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se