Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na vytvoření dodatku ke smlouvě na stavbu úseku dálnice D11, který by mě zohlednit současný stav staveniště. Dodatek by měl být uzavřen do 15. února, obě strany sporu by pak měly své odstoupení od smlouvy vzít zpět. Ťok to ve středu řekl po jednání s firmou. Firma žádá navýšení ceny za stavbu o zhruba 200 milionů korun, vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun.

"Vše je zatím předmětem jednání, které nyní bude následovat během následujících čtrnácti dní. Cílem je formulovat dodatky a podepsat je, aby se mohlo začít stavět," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to dnes reagovalo vypovězením smlouvy.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Úsek měl být hotový v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

"Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo," řekl v úterý předseda představenstva a generální ředitel firmy Eurovia CS Martin Borovka.

Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat, což neučinilo.

Stavební firmy zároveň uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz kvůli zvýšeným cenám ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací v úrovni přibližně šesti procent.

ŘSD s kritikou nesouhlasí a hájí se tím, že firmy odmítly staveniště formálně převzít. Podle šéfa úřadu Jana Kroupy se snaží dostat ředitelství pod tlak a zvýšit cenu. ŘSD růst ceny odmítá, protože by tím podle něj hrozilo, že další stavební firmy budou v jiných zakázkách postupovat stejně.

Ťok v úterý Českému rozhlasu Radiožurnálu řekl, že jeho prioritou je dohoda se stavebními firmami v čele s Eurovií na pokračování stavby. "Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit," prohlásil ministr. Za Eurovií podle nabídkové ceny skončila v soutěži nabídka firmy Strabag za 2,9 miliardy a třetí nejnižší návrh pak podalo sdružení s vedoucí firmou COLAS CZ za 3,2 miliardy korun.

Z trasy dálnice D11 se nyní vede výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH.

Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ťok loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být dokončena v letech 2024 až 2025.

D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zhruba 91. Od srpna 2017 dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.