Odbory mladoboleslavské automobilky Škoda Auto již mají stanovené své podmínky pro nadcházející kolektivní vyjednávání s firmou, které začne na konci ledna. Výsledek kolektivního vyjednávání ve mzdě musí být nejlepší minimálně v Česku a udržovat náskok před východními zeměmi, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář.

Mzda musí podle odborářů prokázat reálný růst. Podmínkou odborářů také je, aby se mzdy zvyšovaly rovně ve všech tarifních třídách, ve kterých zaměstnanci automobilky pracují. Odbory odmítají vyměňovat vyšší růst mezd za zavádění vícesměnných systémů, jsou ochotné akceptovat pouze už podepsané dohody.

Výroba aut rostla pátý rok v řadě, zvýšila se o 1,7 procenta. České automobilky vyprodukovaly téměř 1,5 milionu vozů

Podle týdeníku jsou odbory připraveny neúspěšné vyjednávání podpořit všemi zákonnými prostředky, například časově neomezenou stávkou. Jako argument hodlají použít například také dohodu o flexikontech, tedy směnách navíc z pátku na sobotu v závodě v Mladé Boleslavi, která je podepsaná pouze do konce března. "Za roky praxe a zkušeností jsme dokázali postavit opravdu výkonný systém," řekl pro list Škodovácký odborář odborový předák Jaroslav Povšík.

Mzda ve Škodovce se kromě tarifních mezd skládá také z bonusů a prémií v řádech desítek tisíc korun. Odbory neupřesnily, zdali chtějí dosáhnout nejlepšího růstu mezd v ČR pouze zvýšením tarifů, nebo i zaručených bonusů. Například společnost Continental zvyšuje letos svým zaměstnancům po kolektivním vyjednávání mzdy o osm procent.

Poslední dohodu o růstu mezd firma s odbory uzavřela uprostřed loňského dubna. Tarifní mzdy zaměstnanců Škody Auto vzrostly zpětně od 1. dubna o 12 procent. Vyjednat se podařilo také mimořádné prémie či vyšší bonusy. Novou kolektivní smlouvu odbory vyjednaly na rok. Průměrná mzda tarifního zaměstnance ve Škodě Auto v roce 2017 činila 45 385 korun, s dvanáctiprocentním zvýšením by tedy měla hrubá průměrná mzda ve Škodovce přesáhnout 50 tisíc korun.

Již před koncem loňského roku se odborům povedlo vyjednat například pracovní dobu na rok 2019 nebo vánoční bonusy. Automobilka v loňském roce zaměstnancům vyplatila na bonusech v součtu průměrně kolem 100 tisíc korun hrubého, dalších 19 tisíc zaměstnanci dostali v rámci jednorázových plateb, bylo to sedm tisíc na jaře a vyjednaných 12 tisíc korun v prosinci.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává více než 35 tisíc lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Nejčerstvější lednová data z výroby aut v Česku:

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru