Automobilka letos odhalila své plány na spuštění Volkswagen Automotive Cloudu, platformy, která řidičům nabídne komfortní prostředí od chvíle, kdy nasednou do vozu, po okamžik, kdy z něj vystoupí. Otevírá se tak nová éra plně propojených vozidel.
Automotive Cloud využívá technologii cloudu Microsoft Azure a platformu Edge pro internet věcí. Řidičům umožní jednoduše si udržet kontrolu nad svým pracovním i osobním životem. Auto se promění v neocenitelného fyzického i digitálního asistenta – od přehrávání stejné hudby, jakou řidič chvílí před nastoupením do vozu poslouchal v obývacím pokoji, přes správu schůzek až po vedení pracovních porad přes Skype.
Možnosti platformy Volkswagen Automotive Cloud však nebudou užitečné jen pro jednotlivce, mohou se rozšířit na celé organizace: „Cloud nám dovolí mnohem rychleji inovovat a přizpůsobovat se potřebám trhu a zákazníků,“ říká Heiko Huettel, šéf divize Connected Car ve společnosti Volkswagen AG. „Navíc bude otevřený pro vývojáře z dalších společností. Naše rozhraní by se například dalo integrovat s firemním systémem pro personalistiku a finance – vzniklo by tak bezproblémové prostředí pro správu firemního vozového parku. Cloudové řešení otevírá dveře případům použití, které zatím ani neexistují.“

Cloudové inovace
V oblasti cloudu a internetu věcí vnímáme potřebu platformy. Její chápání v automobilovém průmyslu ale není ustálené – pro celé odvětví je náročné definovat, co přesně platforma je a jak by měla vypadat.
Platforma není jen cloud: má-li jít o platformu pro automobilový průmysl, musí být její nedílnou součástí auto. Musí tedy být možné nasadit platformu do auta, a nasazení do auta přitom nemůže znamenat pravidelné cykly úplné integrace.
Nutná je možnost okamžitého nasazení a samozřejmě také okamžité aktualizace platformy. Proto jsou tolik důležité cloudové služby – jejich obrovskou výhodou je, že dovolují pohotové změny a aktualizace. Cloudové služby a aplikace se tak mohou měnit v reakci na potřeby uživatelů, mimo jiné i na potřebu bezpečnosti.
V automobilovém průmyslu jsou dále nutné offline funkce, protože uživatelé od aut očekávají, že budou fungovat kdykoli. U chytrého telefonu můžeme akceptovat skutečnost, že čas od času nemá signál. Auto potřebuje, aby určité propojené funkce byly k dispozici neustále, a právě to řidiči očekávají. Lidé jsou zvyklí, že auta fungují na 100 %, ať jsou kdekoli.

Auta jako služba: budoucnost sdílených aut
„Budoucnost, ve které se každé vozidlo Volkswagen dá sdílet všemi způsoby, jež si dokážete představit. To je náš cíl,“ uvádí Huettel.
Pro Volkswagen sahá budoucnost propojených vozidel za automatizaci a dokonce i za digitální asistenci.
„Chceme budoucnost, ve které si najdete auto a nastoupíte do něj a jako klíč vám postačí váš chytrý telefon, budoucnost, ve které umožníte, když jste zrovna pryč, aby si vaše auto vypůjčil někdo z rodiny či přátel – jednoduše jim v aplikaci udělíte oprávnění. Chceme budoucnost ve znamení pohodlí. Právě o to usilujeme. Myslím, že by to mohlo mít obrovský dopad na dopravní infrastrukturu obecně. Naším nejdůležitějším cílem je dát lidem nové možnosti.“

Důležitost (a integrita) dat
Má-li být technologie užitečnější a zvládnout toho pro nás víc, neobejde se bez dat. Bez dat by jednoduše nemohly existovat mnohé vymoženosti pokroku, jako jsou digitální asistenti a další řešení založená na umělé inteligenci.
Ve světě, kde společnosti procházejí technologickou transformací a na důležitosti právem nabývá ochrana osobních údajů, přistupuje Volkswagen k této oblasti odzdola: „Budoucnost je v umělé inteligenci, ale než se jí začneme věnovat, musíme se zaměřit na první krok,“ vysvětluje Huettel. „Nejde jen o to, jaká data použijeme a jak je využijeme, aby to mělo maximální účinek, naprosto prvořadé je zabezpečení těchto dat. Prvním krokem vždy musí být zajistit, aby data zákazníka byla v bezpečí. Až a jedině poté můžeme bezpečně využít plný potenciál těchto dat k zákazníkovu prospěchu.“
Další zásadní prioritou je pro Volkswagen integrita dat. Programy, jako je například Shared Innovation Initiative (Iniciativa pro sdílené inovace) od Microsoftu, zaručují, že Microsoft nikdy nezneužije data Volkswagenu, aby mu konkuroval.

Není technologie bez kultury
Vedle uplatnění technologií nelze u transformace dostatečně zdůraznit důležitost kultury a správného vedení – obzvlášť pokud jde o transformaci tak rozsáhlou a ambiciózní jako ta, kterou prochází Volkswagen.
K partnerství mezi Volkswagenem a Microsoftem Huettel podotýká: „Hodně jsme diskutovali a hodnotili nabídky několika poskytovatelů cloudových služeb. Při rozhodování jsme se opřeli o transformaci celé organizace a její kultury. Nehledali jsme jen technologického partnera, ale chtěli jsme, aby pro nás byl zajímavý také z hlediska kultury.“
V rámci partnerství s Microsoftem zakládá Volkswagen novou kancelář zaměřenou na vývoj cloudových řešení pro automobilový průmysl, se sídlem nedaleko centrály Microsoftu v Redmondu. Microsoft tak automobilce při zprovozňování kanceláře poskytne bezprostřední podporu, včetně asistence při náboru, řízení lidských zdrojů a v konzultačních službách. Kancelář má zanedlouho zaměstnat okolo 300 inženýrů.
Mimo to budou vývojáři a technici Volkswagenu moci těžit ze zkušeností Microsoftu v oblasti cloudu a při vzájemné spolupráci získávat cenné poznatky s jistotou, že proces vývoje bude fungovat agilně.
„Došli jsme k závěru, že potřebujeme revoluční změnu,“ uzavírá Huettel, „Chceme z kultury a technologií Microsoftu vytěžit všechno, co můžeme. Chceme se stát Microsoftem automobilového průmyslu – chceme být vnímáni jako společnost, která prošla digitální transformací a je na trhu považována za jednoho ze skutečných digitálních hráčů.“

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru