Na britskou železnici zamíří v roce 2022 vlak na vodíkový pohon. Jeho podobu představil v pondělí francouzský výrobce vlaků Alstom ve spolupráci s britskou společností Eversholt Rail. Vlaky jsou výjimečné především svojí ekologičností − neprodukují žádné emise a jedinou odpadní látkou je voda. Alternativní pohon ocení i cestující a obyvatelé v okolí tratí − vlak na vodík je výrazně tišší než tradiční vozidla s dieselovým pohonem. Soupravy vzniknou modernizací starších jednotek z osmdesátých let.

Britská vláda chce do roku 2040 vyřadit všechny vlaky na dieselový pohon. Nebude to ale mít jednoduché. V zemi je elektrifikováno pouze 42 procent tratí. Vlak na vodík tak může představovat alternativu k nákladné elektrifikaci, která se na regionálních tratích nemusí vyplatit.

Británie ale není první zemí, která vlaky na vodík uvede do provozu. První soupravy s vodíkovým pohonem na světě už jezdí od září v Německu na regionální trati mezi městy Cuxhaven a Buxtehude. Do roku 2021 by mělo ve spolkové zemi Dolní Sasko jezdit dalších 14 takových vlaků.

1000 kilometrů

mají vlaky od Alstomu pro britskou železnici dojet na jedno "natankování". Zdrojem energie v nich budou vodíkové palivové články. Přebytečná energie bude ukládána v lithium-iontové baterii. Ta má například pomáhat udržovat kontinuitu napájení.

16 vlaků

na vodík plánují nasadit v německé spolkové zemi Dolní Sasko do roku 2021. V současné době testují na regionální trati dvě zcela nové jednotky typu Alstom Coradia iLint. Vlaky na vodík zvažují i další spolkové země.

Na rozdíl od Británie se jedná o nově vyrobené jednotky rovněž od Alstomu, který je v této oblasti světovým lídrem. Jeho vlaky s vodíkovým pohonem by měly během několika let začít jezdit i na francouzských tratích. Tamní dráhy je chtějí nasadit v roce 2022. Do roku 2035 by se pak chtěly úplně zbavit dieselových jednotek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru