Pokud chtějí výrobci elektromotorů vyrobit automobil, který bude levnější, bezpečnější a schopný ujet 800 kilometrů na jedno nabití, bude nezbytný průlom v technologii baterií. Vědci ve Spojených státech, Japonsku a Číně se snaží přijít na to, jak výrazně zvýšit kapacitu baterií a umožnit tak elektromobilům stejný dojezd, jako mají jejich benzinové a naftové ekvivalenty, píše server Bloomberg.

Jako potenciální řešení se jeví technologie pevného skupenství. Vnitřní design baterií by měl být kompletně překopán a místo hořlavých tekutin mají být použity pevné materiály. Tato technologie slibuje velký pokrok oproti současným lithium-iontovým bateriím, o nichž výrobci automobilů tvrdí, že jsou na hraně své kapacity a možná nikdy nebudou schopné udržet dost energie pro modely s dlouhým dojezdem.

Pokud půjde vývoj nových baterií dobře, může urychlit pád spalovacích motorů a snížit nabíjecí čas elektromobilů z několika hodina na 10 minut. Pro představu: superchargery firmy Tesla v současnosti nabijí auto na 80 procent za 30 minut. Nadšení ale mírní fakt, že nejlepší prototyp zmiňovaného nového typu baterie má v současnosti dostatek výkonu pouze na to, aby dokázal s jednomístným vozítkem překonat parkoviště u továrny Toyoty u hory Fuji.

Kvůli rozvoji elektromobilů se neustále zvyšuje objem výroby lithium-iontových baterií, současné náhrady za spalovací motor. Poslední studie ukázala, že v roce 2017 si elektromobily a elektrické autobusy vyžádaly 44 gigawatthodin lithium-iontových baterií za rok. V roce 2030 se předpokládá 1500 gigawatthodin za rok. Ten, kdo dokáže vyrábět použitelné baterie na bázi pevného skupenství, tak může ovládnout trh.

Technologie lithium-iontových baterií, která se například běžně využívá v mobilních telefonech, používá tekutý elektrolyt pro přenos iontů mezi anodou a katodou pro nabití či vybití baterie. Baterie pevného skupenství, jak název napovídá, nahrazuje tuto kapalinu pevným materiálem, jako je například keramika, sklo nebo polymer.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.