Pokud chtějí výrobci elektromotorů vyrobit automobil, který bude levnější, bezpečnější a schopný ujet 800 kilometrů na jedno nabití, bude nezbytný průlom v technologii baterií. Vědci ve Spojených státech, Japonsku a Číně se snaží přijít na to, jak výrazně zvýšit kapacitu baterií a umožnit tak elektromobilům stejný dojezd, jako mají jejich benzinové a naftové ekvivalenty, píše server Bloomberg.

Jako potenciální řešení se jeví technologie pevného skupenství. Vnitřní design baterií by měl být kompletně překopán a místo hořlavých tekutin mají být použity pevné materiály. Tato technologie slibuje velký pokrok oproti současným lithium-iontovým bateriím, o nichž výrobci automobilů tvrdí, že jsou na hraně své kapacity a možná nikdy nebudou schopné udržet dost energie pro modely s dlouhým dojezdem.

Pokud půjde vývoj nových baterií dobře, může urychlit pád spalovacích motorů a snížit nabíjecí čas elektromobilů z několika hodina na 10 minut. Pro představu: superchargery firmy Tesla v současnosti nabijí auto na 80 procent za 30 minut. Nadšení ale mírní fakt, že nejlepší prototyp zmiňovaného nového typu baterie má v současnosti dostatek výkonu pouze na to, aby dokázal s jednomístným vozítkem překonat parkoviště u továrny Toyoty u hory Fuji.

Kvůli rozvoji elektromobilů se neustále zvyšuje objem výroby lithium-iontových baterií, současné náhrady za spalovací motor. Poslední studie ukázala, že v roce 2017 si elektromobily a elektrické autobusy vyžádaly 44 gigawatthodin lithium-iontových baterií za rok. V roce 2030 se předpokládá 1500 gigawatthodin za rok. Ten, kdo dokáže vyrábět použitelné baterie na bázi pevného skupenství, tak může ovládnout trh.

Technologie lithium-iontových baterií, která se například běžně využívá v mobilních telefonech, používá tekutý elektrolyt pro přenos iontů mezi anodou a katodou pro nabití či vybití baterie. Baterie pevného skupenství, jak název napovídá, nahrazuje tuto kapalinu pevným materiálem, jako je například keramika, sklo nebo polymer.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké jsou výhody pevného skupenství oproti současným technologiím?
  • Kdy by se mohly první prototypy těchto baterií objevit ve výrobě?
  • A která ze světových automobilek má největší šance na průlom v oblasti baterií s pevným skupenstvím?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se