Pokud chtějí výrobci elektromotorů vyrobit automobil, který bude levnější, bezpečnější a schopný ujet 800 kilometrů na jedno nabití, bude nezbytný průlom v technologii baterií. Vědci ve Spojených státech, Japonsku a Číně se snaží přijít na to, jak výrazně zvýšit kapacitu baterií a umožnit tak elektromobilům stejný dojezd, jako mají jejich benzinové a naftové ekvivalenty, píše server Bloomberg.

Jako potenciální řešení se jeví technologie pevného skupenství. Vnitřní design baterií by měl být kompletně překopán a místo hořlavých tekutin mají být použity pevné materiály. Tato technologie slibuje velký pokrok oproti současným lithium-iontovým bateriím, o nichž výrobci automobilů tvrdí, že jsou na hraně své kapacity a možná nikdy nebudou schopné udržet dost energie pro modely s dlouhým dojezdem.

Pokud půjde vývoj nových baterií dobře, může urychlit pád spalovacích motorů a snížit nabíjecí čas elektromobilů z několika hodina na 10 minut. Pro představu: superchargery firmy Tesla v současnosti nabijí auto na 80 procent za 30 minut. Nadšení ale mírní fakt, že nejlepší prototyp zmiňovaného nového typu baterie má v současnosti dostatek výkonu pouze na to, aby dokázal s jednomístným vozítkem překonat parkoviště u továrny Toyoty u hory Fuji.

Kvůli rozvoji elektromobilů se neustále zvyšuje objem výroby lithium-iontových baterií, současné náhrady za spalovací motor. Poslední studie ukázala, že v roce 2017 si elektromobily a elektrické autobusy vyžádaly 44 gigawatthodin lithium-iontových baterií za rok. V roce 2030 se předpokládá 1500 gigawatthodin za rok. Ten, kdo dokáže vyrábět použitelné baterie na bázi pevného skupenství, tak může ovládnout trh.

Technologie lithium-iontových baterií, která se například běžně využívá v mobilních telefonech, používá tekutý elektrolyt pro přenos iontů mezi anodou a katodou pro nabití či vybití baterie. Baterie pevného skupenství, jak název napovídá, nahrazuje tuto kapalinu pevným materiálem, jako je například keramika, sklo nebo polymer.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru