Tržby tuzemských internetových obchodů stouply loni meziročně o 17 procent na 135 miliard korun. Růst pozitivně ovlivnilo silné předvánoční období. Celkově největší objem peněz utratili zákazníci na internetu za známé značky elektroniky - Samsung, Apple a Xiaomi. O více něž 3000 vzrostl také počet e-shopů na českém trhu, aktuálně jich je 43 500. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci.

"Díky mimořádně příznivému počasí byla první polovina roku s menším růstem, úspěšný konec roku vytáhl obrat o 17 procent výš než vloni. Češi v e-shopech opět trhali rekordy," uvedl šéf Heureky Tomáš Braverman.

Rok 2018 tak byl pro českou e-commerce nakonec ještě úspěšnější, než se očekávalo. "Zákazníci stále častěji objednávají on-line zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně méně. Věříme, že růst podobným tempem bude pokračovat i v roce 2019," dodal výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. 

Nejvíc peněz nechali zákazníci v e-shopech za mobilní telefony. "Konkrétně Apple iPhone 7. Za ním jsou další modely iPhonů, utrácelo se ale také za telefon Huawei P20 Lite, sedačku Wersal a investiční zlato," dodal Braverman. Na množství kusů se nejčastěji objednávaly proteinové tyčinky, kontaktní čočky a pleny.

Největší růst ze všech kategorií si připsalo jídlo, meziročně o 52 procent. Prodej sexuálních pomůcek stoupl o 33 procent a hobby zboží o 27 procent. O čtvrtinu stoupl zájem o kosmetiku a dětské zboží.

Češi vedou v Evropě v nákupech technického spotřebního zboží přes internet. Například velké domácí spotřebiče v ČR nakupuje v e-shopech 39 procent lidí, v kamenných prodejnách 38 procent a zbytek využívá oba prodejní kanály. V Evropě přitom v průměru nakupuje tento sortiment on-line 23 procent spotřebitelů. Vyplývá to ze studie GfK FutureBuy.

Nejvíc se v tuzemských internetových obchodech prodává přenosná elektronika, kterou výhradně on-line kupuje 57 procent Čechů, audio zboží 43 procent Čechů a počítače 48 procent lidí. Naopak potraviny 91 procent tuzemských spotřebitelů kupuje v kamenných prodejnách, jedno procent pouze on-line a osm procent využívá obě možnosti.

Vůbec nejméně se, kromě potravin, prodávají v e-shopech v Česku prací a čisticí prostředky, přípravky na holení, zboží péče o děti, volně prodejné léky a produkty osobní hygieny.