Obchodníci začali po svátcích nabízet ve výprodejích zboží s velkými slevami. Ne vždy je ale sleva opravdu slevou. Kromě toho, že obchodník mnohdy slevu špatně vypočítá, dochází také k umělému nadsazení původní ceny, ze které se pak zboží zlevní.

Například e-shop s kosmetikou a parfémy Notino prodával parfémovou vodu Lanvin Éclat d’Arpège se 69procentní slevou za 690 korun. Původní cena tak měla být 2249 korun. Jenže průměrná cena této parfémové vody se podle internetového srovnávače nikdy nedostala nad tisíc korun. Sleva je tak reálně mnohem nižší.

Podle Lukáše Zeleného, právníka časopisu dTest, který se zabývá řešením problémů spotřebitelů, prodejci takto porušují zákon velmi často. Jenže situace se řeší těžko. "Když už dozorový orgán zjistí porušení zákona a uloží pokutu, tak ta pokuta není zpravidla odrazující od toho, aby to prodejci přestali dělat," uvádí Zelený v rozhovoru pro HN. Řešení vidí hlavně v informovanosti spotřebitelů.

Jak často obchodníci nabízejí slevy, které ve skutečnosti nejsou slevami?

V naší spotřebitelské poradně se pravidelně setkáváme se dvěma typy stížností spotřebitelů. Stěžují si na chybu ve výpočtu, tedy na to, že zlevněné zboží neodpovídá deklarované slevě. Například prodejce deklaroval 30procentní slevu, ale ve skutečnosti byla 10procentní. A stěžují si také na to, že došlo k nějakému nadsazení ceny zboží, pak se na něj poskytla sleva, čímž se ale cena snížila na původní hladinu a ve skutečnosti se o žádnou slevu nejedná. Protože jsou slevové a výprodejové akce v současnosti prakticky po celý rok, setkáváme se s těmito stížnostmi celoročně a nejde jen o sezonní záležitost.

Takže se v posledních letech zvýšil počet stížností na slevy u obchodníků?

V celkovém počtu mohou být stížnosti častější. Ale může to být i tím, že slevy jsou v průběhu celého roku a spotřebitelé se tak neozývají jen v sezoně, například po Vánocích.

Jak často se nakonec zjistí, že prodejce opravdu pochybil a porušil zákon?

Z dat České obchodní inspekce (ČOI), která na to dohlíží, jde vidět, že odhalení porušení zákona je velmi časté a nejsou to výjimečné situace. Poměrně často odhalí, že došlo buď ke špatnému výpočtu ceny, takže byl porušen zákon o ochraně spotřebitele, nebo došlo i ke klamání spotřebitele a využívání nekalých obchodních praktik.

Kde se s takovými triky může spotřebitel setkat častěji - v kamenném obchodě, nebo na e-shopu?

Ze stížností spotřebitelů vyplývá, že se s tím setkávají v obou typech prodejen. Ale u e-shopu je to snadněji zjistitelné - můžete monitorovat vývoj ceny on-line. V kamenné prodejně by osoba, která chce sledovat ceny, musela chodit po obchodě a ceny si fotit a pak je srovnávat.

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru