Kdo ještě váhal, že automobilový průmysl čeká revoluce, toho rok 2018 nejspíš přesvědčil. I vždy k novinkám skeptičtí Češi si začali připouštět, že se výrobci budou muset z velké část přeorientovat na auta, která při svém provozu nevypouští žádné škodliviny. Důvodů svědčících o zrychlené transformaci oboru se letos nakumulovala řada: od politických tlaků odrážejících preference veřejnosti ve vyspělých zemích přes soudní verdikty vytlačující diesely z center měst po rychle pokračující technologický vývoj, který dosud citelné handicapy "zelených" způsobů pohonu postupně eliminuje.

Jak zásadní je to změna, je dobře vidět na ohromných investičních programech, které oznamuje jedna automobilka za druhou. Mají jedno společné: razantně zvyšují výdaje na vývoj a výrobu elektromobilů s lithium-iontovými akumulátory, v druhé řadě pak do plug-in hybridů, tedy aut, která si na kratších tratích též vystačí jen s energií v bateriích.

Česko stojí na okraji. První hybridní auta sice sjedou z tuzemských výrobních pásů už v prvních měsících příštího roku a v dohledu je i plnokrevný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. To ale budou jen zlomky celkové produkce. Kvůli obratu koncernu Volkswagen k elektromobilům a velké rošádě, která v důsledku toho proběhne mezi jeho výrobními závody, se tuzemský průmysl paradoxně ještě více přimkne ke spalovacím motorům, jejichž sláva postupně pohasíná.

V Česku se takové tvrzení možná zdá přehnané a je jistě pravda, že benzin i nafta se budou v motorech osobních a hlavně nákladních aut "pálit" ještě dlouho. Ovšem bude se na "klasice" ještě vydělávat? Řada expertů si to i kvůli stále ostřejším regulacím, které jsou realitou nejen v Evropě, nemyslí. Zásadní je, že stejně situaci vidí vedení velkých automobilek. Bill Ford například hned v lednu oznámil, že "jeho" automobilka do roku 2022 do elektrovozů nasype 11 miliard dolarů (čtvrt bilionu korun). Kde na to vezme? Oseká výdaje dosud plynoucí do vývoje spalovacích motorů a do sedanů, po nichž klesá poptávka. Výsledkem má být 40 modelů s hybridním či čistě elektrickým pohonem. Ještě dvakrát větší investice oznámil Hyundai, jehož roční produkce už nejméně o dva miliony aut překračuje výrobu Fordu.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Čeho se škodováčtí odboráři bojí, co jim naopak hlavu nedělá a čím je šokovala wolfsburská centrála?
  • A co bývalé největší automobilce světa poradil prezident Trump?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se