Sociální síť Facebook poskytovala osobní data svých uživatelů asi 150 dalším firmám, a to ve výrazně vyšší míře, než dovolují pravidla ochrany soukromí. Například streamovací platformy Netflix a Spotify měly možnost číst soukromé zprávy posílané mezi uživateli této sociální sítě. Prodejce Amazon a internetový portál Yahoo! zase získali přístup k záznamům o přátelích uživatelů Facebooku. Informoval o tom deník The New York Times.

Případ je jen jedním z řady odhalení dokazujících, jak žádaným zbožím jsou v dnešní digitální době osobní údaje. Společnosti mající k informacím přístup je za úplatu předávají obchodním partnerům − mnohdy bez vědomí nebo souhlasu lidí, kterým patří. Evropa se proti tomuto chování snaží bojovat. Právě kvůli tomu přišla s nařízením na ochranu osobních údajů nazývaným GDPR, které je účinné od letošního května. Jednotná pravidla zaručují všem evropským občanům domáhat se svých práv na celém území unie a umožňují společný postup dozorových úřadů. V USA však taková pravidla neplatí a domáhat se z Evropy odškodnění za zneužití dat technologickými giganty sídlícími v Americe je téměř nemožné.

"Facebook a jemu podobní nám nikdy neřeknou, co ve skutečnosti s osobními daty dělají a k čemu je využívají. Podle evropských pravidel máme právo na naprostou transparenci, pokud však k jejich zpracování dochází například na území USA, takový systém ochrany nefunguje," upozorňuje Filip Horák, advokát KPMG Legal.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte:
  • Co evropským zástupcům na přístupu USA ohledně ochrany dat vadí?
  • Kolik amerických firem se zavázalo dodržovat dohodu o ochraně dat?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se