Když Leopold König starší fandil svému synovi před čtyřmi lety během Tour de France, napadlo ho, že by z cyklistova snového sedmého místa mohl vytěžit i něco víc. "S kamarády jsme proto u nás v Moravské Třebové uspořádali charitativní tenisový turnaj a vydražili jeho dres," vzpomíná Leopold König starší. První ročníky vynesly nízké tisíce, letos už organizátoři dražby, kam dojíždějí i známí sportovci, z prodeje cyklistických lahví a účastnických poplatků z turnaje vytěžili 140 tisíc. "Zjišťujeme, že není těžké peníze získat, ale účelně rozdat," říká König, který si proto nechává od úřadu práce nebo speciální školy vytipovat handicapované děti, které by pomoc potřebovaly. Teď před Vánoci pořadatelé darovali šesti z nich výukové tablety, doporučené speciální školou, polohovací lůžko nebo příspěvek na péči.

Příběh aukce z malého města odráží celorepublikový trend. V posledních letech roste mezi lidmi napříč zemí štědrost a ochota starat se o své okolí. "Už za první republiky působil v každém malém městě okrašlovací spolek, který zveleboval a povznášel obec. Tradici přesekl minulý režim. V české společnosti roku 2018 už ale můžeme říct, že filantropie je zpátky," říká Jiří Bárta, šéf Nadace Via, která se kultivací filantropie zabývá.

Potvrzují to i statistiky. Podle údajů z daňových přiznání darovaly firmy v roce 2016 (ze kdy jsou poslední data) víc než čtyři miliardy korun. Daňová přiznání jednotlivců v témže roce ukazují dary v celkovém součtu víc než dvě miliardy korun. "Jsme si ale jistí, že lidé darují minimálně dvakrát tolik, jelikož si například dar neuplatnili v daních, poslali dárcovskou SMS nebo přispěli do kostelní sbírky," říká Bárta. Podle těchto odhadů lidé dohnali v darování firmy už před třemi lety.

"Jednotlivci dnes pravděpodobně darují spíš pět až šest miliard korun ročně, firmy čtyři. Roli hraje i síla masovosti − firem jsou desítky tisíc, lidí miliony," upozorňuje Bárta. Od roku 2000 roste dobročinnost pětiprocentním tempem ročně.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.