Když Leopold König starší fandil svému synovi před čtyřmi lety během Tour de France, napadlo ho, že by z cyklistova snového sedmého místa mohl vytěžit i něco víc. "S kamarády jsme proto u nás v Moravské Třebové uspořádali charitativní tenisový turnaj a vydražili jeho dres," vzpomíná Leopold König starší. První ročníky vynesly nízké tisíce, letos už organizátoři dražby, kam dojíždějí i známí sportovci, z prodeje cyklistických lahví a účastnických poplatků z turnaje vytěžili 140 tisíc. "Zjišťujeme, že není těžké peníze získat, ale účelně rozdat," říká König, který si proto nechává od úřadu práce nebo speciální školy vytipovat handicapované děti, které by pomoc potřebovaly. Teď před Vánoci pořadatelé darovali šesti z nich výukové tablety, doporučené speciální školou, polohovací lůžko nebo příspěvek na péči.

Příběh aukce z malého města odráží celorepublikový trend. V posledních letech roste mezi lidmi napříč zemí štědrost a ochota starat se o své okolí. "Už za první republiky působil v každém malém městě okrašlovací spolek, který zveleboval a povznášel obec. Tradici přesekl minulý režim. V české společnosti roku 2018 už ale můžeme říct, že filantropie je zpátky," říká Jiří Bárta, šéf Nadace Via, která se kultivací filantropie zabývá.

Potvrzují to i statistiky. Podle údajů z daňových přiznání darovaly firmy v roce 2016 (ze kdy jsou poslední data) víc než čtyři miliardy korun. Daňová přiznání jednotlivců v témže roce ukazují dary v celkovém součtu víc než dvě miliardy korun. "Jsme si ale jistí, že lidé darují minimálně dvakrát tolik, jelikož si například dar neuplatnili v daních, poslali dárcovskou SMS nebo přispěli do kostelní sbírky," říká Bárta. Podle těchto odhadů lidé dohnali v darování firmy už před třemi lety.

"Jednotlivci dnes pravděpodobně darují spíš pět až šest miliard korun ročně, firmy čtyři. Roli hraje i síla masovosti − firem jsou desítky tisíc, lidí miliony," upozorňuje Bárta. Od roku 2000 roste dobročinnost pětiprocentním tempem ročně.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete:
  • Při jakých příležitostech se nejvíc zvedá "dárcovský apetit".
  • O konkrétních projektech Slevomatu či Ježíškových vnoučatech.
  • Jaký je poměr dárcovství mezi firmami a obyčejnými lidmi.
  • O boomu nového druhu filantropie, spojeného s nějakou akcí, jako je výstup na horu, maraton, svatba a další.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se