Od naší spolupracovnice z Francie - V srdci výrobního centra francouzského parfumářského gigantu Mane se výjimečné "nosy" předhánějí v inovacích. Musí splnit požadavky zvučných kosmetických značek, pro které vyrábějí základní složky i finální vonné kompozice.

Sídlo firmy, jež se už od založení v roce 1871 nachází na stejném místě v obci Bar-sur-Loup u jihofrancouzského města Grasse, se od té doby proměnilo k nepoznání. Spíše než romantický ráj vůní tohle rozlehlé výrobní centrum svou industriální architekturou připomíná moderní chemickou či farmaceutickou fabriku. Ve vzduchu po parfémech překvapivě není ani stopy. Přesto má zdejší výrobna k dispozici téměř 1500 vonných surovin, ať už přírodních extraktů nebo syntetických molekul.

Rodinná firma Mane & Fils, která je sedmým největším světovým výrobcem vůní, v posledních letech zažívá silný růst, a to i kvůli expanzi do ciziny. Na zahraničních trzích se jí daří díky široké nabídce základních složek pro výrobu vůní, jež pokrývá celou škálu aromat včetně přísad pro potravinářské výrobky.

1,16 mld. eur

byl loni obrat francouzské skupiny Mane. Proslavila se hlavně produkcí vůní, ty se ale na jejím loňském obratu podílely z 35 procent. Zbytek připadá na různé příchutě či aromata pro potravinářský a nápojářský průmysl.

"Devadesáti procent obratu dosahujeme mimo Francii. Za 20 let jsme ztrojnásobili počet našich dceřiných společností po celém světě na 37 a obzvláště hrdý jsem na náš průlom v Asii. Podíl tohoto kontinentu na našem obratu byl v roce 2004 jen 10 procent a nyní je to téměř 25 procent," vysvětluje šéf podniku Jean Mane, který jej vede od roku 1995.

Mane těží především z historických znalostí v oblasti surovin, tvrdí Alessandra Melziová, produktová manažerka pro Evropu, Střední východ a Afriku.

Firma do oblasti výzkumu a vývoje ročně investuje kolem devíti procent obratu. "Jedním z klíčů k úspěchu je využití místních zdrojů v dané zemi produkce a trvale udržitelné vztahy s místními výrobci. Využíváme tak místní řemeslné know-how a unikátní suroviny, které obohacují paletu parfémů a aromat po celém světě," dodává Jean Mane.

Jeho strategie funguje. Firma se chlubí, že za 10 let zvýšila svůj obrat na více než čtyřnásobek. V roce 2017 si meziročně polepšila z jedné miliardy na 1,16 miliardy eur.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč si francouzští parfuméři udržují pozici světové špičky v oboru?
  • A jak jejich umění ocenila organizace UNESCO?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se