Digitální ekonomika už podle aktuální studie poradenské firmy McKinsey stojí za osmi procenty českého HDP. To je více než v pěti největších zemích Evropské unie. Česko má náskok v digitalizaci finančního sektoru či průmyslu, v ostatních oblastech, jako je třeba e-government, ale zvláště za severskými státy zaostává. Růstu tuzemské ekonomiky by přitom digitální inovace mohly prospívat ještě více než dosud.

"Pokud by Česko naplno využilo potenciál digitalizace, mohl by se do roku 2025 zvednout jeho hrubý domácí produkt až o 26 miliard eur ročně − přes 670 miliard korun. Právě nyní, kdy se hospodářství daří a nezaměstnanost je nízká, je výhodné přikročit k investicím do nových technologií, které práci více automatizují a zvýší produktivitu," říká partner poradenské firmy Michal Skalský, který je spoluautorem zmíněné studie.

Podle McKinsey by se při použití současných technologií dalo v Česku do osmi let zautomatizovat přes dva miliony pracovních míst, což by podnikům výrazně snížilo náklady. "Reálně k tomu takhle rychle nejspíš nedojde. Lidé se ale musí na podobný vývoj připravit," míní Skalský, který dodává, že očekávané změny na trhu práce nemusejí přinést masové propouštění.

"Je třeba, aby se čeští pracovníci zdokonalili v pokročilých digitálních znalostech, což platí především pro lidi nad 35 let. Ve srovnání třeba se Švédy je jejich schopnost využívání moderních technologií mnohem menší. Není možné se domnívat, že by změny na trhu práce starší generace minuly," dodává zástupce McKinsey.

Česko se může spolehnout na silnou základnu technicky zdatných lidí − proto je v oblasti střední a východní Evropy v digitalizaci silné.

"Často se mluví o tom, že úspěchy zdejšího hospodářství spočívají v tom, že je země levnou montovnou. To ale platí jen zčásti a s růstem platů se i tento faktor postupně vytrácí," uvádí Skalský.

Ekonomikám, jako je ta česká, v budoucnu hrozí, že se z nich velké zahraniční firmy stáhnou a přesunou se do svých domovských států, kde se výroba i přes drahou pracovní sílu vlivem modernizace zlevňuje. Odpovědí na to může být již zmíněné zvýšení kvalifikace Čechů.

"Tuzemské vedení zahraničních podniků má jen malý vliv na to, jaké typy práce se v Česku budou v příštích letech uplatňovat. Jestli tu budeme vyvíjet, nebo jen montovat motory, ale může ovlivnit míra odbornosti zdejších pracovníků. Pokud bude vyšší než na jiných trzích, zůstane Česko pro zahraniční investory atraktivní," míní partner poradenské firmy.

Podle něj by se firmy samy měly angažovat v zakládání nových programů vzdělávání, které budou reagovat na technologické změny. "Třeba na Slovensku už se podniky pouštějí do vzdělávání, které kombinuje zdokonalování manažerských dovedností s oborem IT. V Česku zase nezisková organizace Czechitas vede úspěšný program IT kurzů pro ženy. Odpovědnost za podobné rekvalifikace by měl ale převzít také stát," říká Skalský. Dodává, že by vláda měla rovněž podporovat technologické investice s vyšší přidanou hodnotou.

Novela systému investičních pobídek, které mají místo montoven nově podporovat hi-tech projekty, už leží v parlamentu.

"Nelze se ale spoléhat pouze na pobídky. Velkým zahraničním investorům daleko více záleží na dobrém fungování celého byznysu v zemi. V minulosti Česko lákalo na dostupnou a levnou pracovní sílu. S tím, jak se nezaměstnanost drží na velmi malých číslech, to už ale není možné," uvádí zástupce McKinsey. Zemi by podle Skalského výrazně pomohlo, kdyby začala dominovat třeba v jedné významné technologické oblasti.

"Vznikla by značka, která by do Česka lákala další investice. Firmy zastupující různá odvětví byznysu se ovšem nedokážou dohodnout, v jaké oblasti by měla země vynikat. Určit to je úkolem státu," míní.

Aby mohla tuzemská digitální ekonomika růst rychlejším tempem, musí v zemi vznikat více globálních projektů. "V Česku vznikly společnosti, jako jsou Avast či Kiwi.com, a rozhodně by mu prospěly i další takové firmy. Místní trh je příliš malý na to, aby se na něm rozvinuly silné digitální podniky. Firmy, které chtějí výrazně uspět, by se proto měly soustředit na evropský, potažmo celosvětový trh," uvádí partner poradenské společnosti.

Jako příklad evropského digitálního šampiona uvádí McKinsey Švédsko.

"Švédové si vedou dobře v modernizaci školství, digitalizaci státní správy, v podpoře start-upů či v rekvalifikacích starších pracovníků. Tajemstvím úspěchu je zkrátka vytvoření celého byznysového ekosystému, který digitální inovace podporuje," uzavírá Skalský.