Přepravní společnost Taxify nesmí dál jezdit v Praze, dokud nebude dodržovat zákonné podmínky pro taxi. V úterý o tom rozhodl Městský soud v Praze, podle kterého firma provozuje přepravní služby, a musí tak dodržovat zákonné podmínky pro taxikáře. Rozhodnutí není pravomocné, estonská firma se chce proti rozhodnutí odvolat. Řidiči Taxify budou po Praze zatím jezdit dál.

V hlavním městě podle úterního rozhodnutí soudu nesmí dál pod Taxify působit řidiči, kteří nevlastní taxikářskou licenci a nesplnili další podmínky podle zákona, jako je například znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovaná obsluha taxametru. Provoz společnosti podle soudu vykazuje znaky nekalé soutěže.

Podle odůvodnění soudkyně Zuzany Čížkové Taxify poskytuje prostřednictvím své mobilní aplikace přepravní služby podle zákona o silniční dopravě, a tudíž se musí řídit zákonnými pravidly pro taxislužby. Odmítla tak tvrzení firmy, že je pouze vývojářem aplikace a za její použití není zodpovědná.

Soudkyně v odůvodnění nesouhlasila ani s argumentem estonské firmy, že jde pouze o spolujízdu. Podle ní spolujízda spočívá ve sdílení společné cesty, o jejímž cíli rozhodne řidič, který převeze spolujezdce pro částečné sdílení nákladů. V případě Taxify však o trase rozhoduje spolujezdec, nikoli řidič. "Proto se v uvedeném případě nejedná o spolujízdu," řekla soudkyně.

Advokát Taxify Matěj Krupa uvedl, že společnost s rozhodnutím nesouhlasí a odvolá se. Služba tak bude v Praze působit i nadále, rozhodnutí totiž není pravomocné. Společnost nadále trvá na tom, že je jen platformou a je zodpovědná pouze za vývoj a provoz aplikace.

Podle Krupy je případ složitý a lze očekávat, že se případ může dostat až k Nejvyššímu soudu. Soud podle něj poskytl právní ochranu nároku taxikářských lobby, která nereflektuje vývoj moderních technologií a snaží se zachovat současný stav, který jim vyhovuje. "Naše služba je natolik pokroková, že není možné dále lpět na starých pořádcích a je potřeba se dívat vpřed. Myslíme si, že to je ta cesta, kudy by osobní doprava měla do budoucna směřovat," dodal.

Městský soud v souvislosti s Taxify řeší i jiný případ, ve kterém je žalující stranou společnost Liftago a týká se fungování Taxify v dalších českých městech. Soud na začátku října vydal ve věci předběžné opatření, které Taxify dočasně zakazuje provoz služeb s nelicencovanými řidiči v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích.

Firma ovšem s odvoláním na svou pozici provozovatele platformy, nikoli přepravy, nadále jezdila i s řidiči bez taxikářské licence, za což dostala od soudu pokutu 590 000 korun. Od prosince společnost v těchto městech licence vyžaduje.

O předběžné opatření, které by zakazovalo fungování společnosti i v Praze, v minulosti žádali také pražští taxikáři, soud jim však nevyhověl.

V Plzni zákaz stále platí. Podle mluvčí magistrátu Evy Barborkové vydal krajský soud v září předběžné opatření, jímž uložil společnosti Taxify povinnost zdržet se provozování a zprostředkování taxi služby na území města. Žádost podali soudu provozovatelé taxi služeb v Plzni.

V Ostravě, kde Taxify rovněž funguje, registruje magistrát v poslední době zvýšený zájem o taxikářské licence. "V nich není informace, pro jakou službu řidič bude jezdit. Předpokládáme ale, že většina bude pro Taxify," řekla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Taxify začala v Česku fungovat v srpnu 2015. V Praze podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů. V dalších městech začala služba fungovat od letošního července.

Podobným problémům čelí i další alternativní taxislužba Uber. V listopadu začalo v Brně znovu platit opatření, které jeho provoz zakazuje. Ústavní soud vyhověl stížnosti firmy Lido Taxi Radio a vrátil spis Vrchnímu soudu v Olomouci, který předběžné opatření loni v září zrušil. Vrchní soud musí o odvolání Uberu proti opatření rozhodnout znovu.

Rozhodnutí Ústavního soudu nemá přímý dopad. Uber nyní v Brně nejezdí, přestože dosud teoreticky mohl. Advokát Lido Taxi Radio Marek Hejduk přesto přivítal, že před dalšími soudními bitvami zazněl názor ústavních soudců. Justice totiž zatím věcně nerozhodla o jádru sporu, tedy zda služby Uberu jsou, či nejsou legální.

Taxikáři považují Uber za nekalou konkurenci, jeho řidiči nemusejí splňovat stejné podmínky jako oni.

Při rozhodování o předběžném opatření vycházel krajský soud z názoru, že taxislužba je koncesovanou živností a její výkon podléhá právní regulaci.

Pokud Uber nesplňuje podmínky, jde s největší pravděpodobností o nekalou soutěž. Podle zrušeného rozhodnutí vrchního soudu lze činnost Uberu označit za jinou službu v oblasti dopravy, nikoliv však za taxislužbu. Nenaplňuje podle vrchního soudu zákonné podmínky.

Tradiční taxislužby letos uspořádaly na protest proti Uberu a Taxify několik pomalých jízd Prahou, kterými blokovaly dopravu. Kritizovaly fakt, že řidiči alternativních služeb jezdí bez licence a taxametrů. Uber v minulosti argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.