Před rokem objevil dalekohled Pan-STARRS1 umístěný na Havajských ostrovech záhadný objekt, který kolem naší oběžné dráhy proletěl neobvykle vysokou rychlostí. Oválné těleso se otáčí velice rychle, na jeho povrchu se nejspíš nachází množství kovů a často mění jas, přičemž vlivem kosmické radiace je černý s lehce rudým nádechem. Astronomové kvůli jeho neobyčejným vlastnostem zjistili, že nepochází z naší galaxie, a jedná se tedy o první vesmírné těleso, u kterého jde téměř s jistotou tvrdit, že přiletělo z mezihvězdného prostoru.

Aby přelomových zjištění nebylo málo, před několika dny navíc na Harvardově univerzitě vznikla studie, která připouštěla, že vesmírné těleso s označením ’Oumuamua, což v havajštině znamená "posel, který k nám byl vyslán ze vzdálené minulosti", je sondou záměrně poslanou do blízkosti Země mimozemskou civilizací. Studie vyvolala silné reakce zejména z vědecké obce, kterou závěry práce příliš nepřesvědčily, uvedl na svých stránkách server Quartz.

Autoři studie poukazují na to, že kolem objektu nebyla zaznamenána stopa plynu ani prachu, jako je běžné u letících komet. Podle některých vědců ale to, že během tak krátké doby pozorování nebyla tato stopa vidět, ještě neznamená, že tam není. Je totiž možné, že ji teleskopy nelokalizovaly například kvůli špatnému světlu či nepříznivým povětrnostním vlivům.

Astronomové obvykle považují za samozřejmost nejprve vyčerpat všechna možná přirozená vysvětlení daného fenoménu před tím, než se uchýlí ke "sci-fi" hypotézám. Slavný americký astrofyzik Carl Sagan kdysi prohlásil, že "mimořádná tvrzení vyžadují mimořádné důkazy".

V případě objektu ’Oumuamua zatím existuje pouze nejistota a nepatrné množství jakýchkoli vědeckých údajů. Katie Macková, astrofyzička Severokarolínské univerzity, s nadsázkou přirovnala údajnou kosmickou loď k brexitu, protože se pohybuje neobvykle chaoticky. "Pokud by objekt byl skutečně mimozemským plavidlem, tak by to bylo pořádně zpackané plavidlo," dodala.

Hlavním předpokladem k tvrzení o mimozemské přítomnosti v případě objektu ’Oumuamua byly jeho nezvyklé změny rychlosti při cestě vnitřní oblastí sluneční soustavy. Ty by šly vysvětlit působením solárního větru, leč ne obvyklým gravitačním zrychlením způsobeným jinými vesmírnými tělesy. To by znamenalo, že ’Oumuamua zrychloval díky slunečnímu záření, které při dopadu na jeho povrch mohlo způsobit výkyvy rychlosti.

Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

• Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.