Před dvěma a půl lety informoval šéf logistiky společnosti Škoda Auto Jiří Cee v rozhovoru pro časopis Logistika, že firma plánuje nasazení dronů pro inventury prázdných obalů. Letos v květnu pak automobilka na konferenci Zóna Logistika uvedla, že spustila pilotní projekt, a nyní přidává další podrobnosti.

Škoda Auto na projektu spolupracuje se společností Robodrone. Šestirotorový dron, vycházející z modelu „Kingfisher“ této firmy, létá rychlostí až 20 km/h a unese až pět kilogramů užitečné zátěže. Během aktuální zkušební fáze dron třikrát denně zcela autonomně zaznamenává počet prázdných palet na vnějších plochách jedné z výrobních hal v Mladé Boleslavi. Data se následně předávají do IT-systémů logistiky Škoda Auto, kde se dále zpracovávají.

Jelikož se pozice palet pomocí technologie GPS nedá zjistit s dostatečnou přesností, je dron vybaven technologií LIDAR (Light Detection and Ranging), která měří vzdálenost a rychlost pomocí odrazu laserového paprsku. Dron je navigován prostřednictvím 3D-mapy vzniklé na základě této technologie, která zároveň rozpoznává a počítá palety pomocí algoritmů. Automobilka do této technické inovace investovala zhruba 200 000 eur (asi 5,2 mil. Kč).

Škoda Auto tests autonomous drone in logistics | Mladá Boleslav plant

„Průběžně pracujeme na zvyšování efektivity našich každodenních výrobních procesů a ulehčování práce našich zaměstnanců. Dron ulehčuje a urychluje proces inventury. V budoucnu budou takové procesy probíhat zcela automaticky, což je i jedním z hlavních pilířů naší Strategie 2025,“ uvedl člen představenstva Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus. 

Zkušební provoz dronu při inventuře prázdných palet běží podle tiskové zprávy od května a výrobce vozů počítá ve střednědobém horizontu s nasazením do běžného provozu. Ve druhé fázi vývoje se dron Kingfisher dočká i vlastního „hnízda“, kdy elektřinou poháněné zařízení bude autonomně létat do nabíjecí stanice. V ní bude i meteorologická stanice, která bude dronu poskytovat krátkodobou předpověď počasí.

Na letošní konferenci Zóna Logistika uvedl také logistický manažer Hyundai Motor Manufacturing Czech Jan Planka, že i nošovická automobilka plánuje vyzkoušení dronu pro inventury. V současnosti je ale tento projekt odsunut na neurčito. Důvodem je to, že ztráty, respektive inventurní rozdíly, které by měl dron odhalit, jsou tak nízké, že by byla návratnost investice do vývoje technologie příliš dlouhá. Navíc by si i nasazení automatického dronu vyžadovalo zapojení kvalifikovaného technika, který by se o dron staral, což by si vyžádalo další náklady. "Momentálně vyčkáváme, jak se technologie chytí, a případně budeme aplikovat už hotové řešení," řekl Jan Planka. 

Během aktuální zkušební fáze dron třikrát denně autonomně zaznamenává počet prázdných palet na vnějších plochách. Data se následně předávají do IT-systémů.

Laseroví roboti v Kvasinách

Zhruba před rokem otevřela Škodovka ve svém druhém závodě v Kvasinách, kde nyní vyrábí modely Superb, Kodiaq a Karoq, nový automatický sklad menších dílů. Nyní k tomu vydala tiskovou zprávu, z které vyplývá, že celý proces dále zautomatizovala už na vstupu pomocí autonomního vysokozdvižného vozíku s laserovou navigací.

Tento vozík přebírá dodané boxy při příjmu zboží, pomocí kamery a skenerů rozpozná jejich tvar a obsah a dopraví je dále do skladu. Tam pak dva roboty a dva zaměstnanci společnosti překládají díly na dopravníky, po kterých jezdí do zakladačového systému.

„V případě technologie AKL je místo určení ta část technologie, ze které robot odebírá z palety jednotlivé KLT přepravky,“ potvrdila propojení automatických technologií Martina Gillichová, tisková mluvčí závodu Kvasiny.

Když si pak výroba díly objedná, další automatické vozíky je převážejí na montážní linku. Tyto takzvané AGV vozíky, dlouhé 1,40 metru a široké 0,90 metru, jezdily původně podle magnetické pásky nalepené na zemi. V poslední době ale Škoda část z nich vyměnila za modernější, laserovou technologii.

Celkem tak dnes pracuje v Kvasinách 35 automatických vozíků s původním naváděním a dalších 11 s laserovou navigací. Tyto stroje mají, stejně jako zmíněný automatický vysokozdvižný vozík, namontovanou otočnou laserovou hlavu, která vysílá paprsek. Ten se odráží od reflexních bodů rozmístěných kolem trasy a dává tak informaci o poloze stroje a jeho rychlosti.

Související