Letadlo v současnosti platí za nejrychlejší dopravní prostředek. Kvůli nutným letištním kontrolám ale celá cesta zabere mnohem více času, než kolik trvá samotný let.

Podnikatele a investora Michala Illicha dovedla frustrace z čekání na letištích k tomu, že se loni rozhodl postavit vlastní malé letadlo s názvem Zuri. S tím by se pasažéři měli letištním kontrolám úplně vyhnout. Stroj by se navíc díky vertikálnímu startu i přistání měl obejít bez přistávací dráhy a jeho řídicí software má let zvládnout zcela automaticky, tedy bez pilota.

"Po roce práce jsme už otestovali první zmenšený prototyp o rozpětí dvou metrů a chystáme se otestovat také další, pětimetrový. Novou zprávou je i získání investora. Tím je investiční skupina Pale Fire Capital kolem Jana Barty, která bude částkou 600 tisíc eur (15,5 milionu korun) financovat stavbu dalšího prototypu s křídly o rozpětí 12 až 15 metrů," řekl HN Illich.

Letadlo Zuri je navrženo pro čtyři cestující, které do vzduchu vynese osm vertikálních vrtulí poháněných elektromotorem. Přímý let pak zajistí klasický spalovací turbovrtulový motor. "Dva nezávislé motorové systémy jsou jakousi pojistkou. Pokud by vypadl spalovací motor, může letadlo někam doklouzat a pak na jakémkoliv místě přistát vertikálně. A kdyby naopak vypadl elektromotor, je možné s letadlem přistát na klasické přistávací dráze za pomoci turbovrtulového motoru," vysvětluje Illich.

Podle něj by měl mít stroj dolet až 700 kilometrů, a to v čase těsně pod tři hodiny. Jeho rychlost by se tak měla pohybovat kolem 230 kilometrů za hodinu, což je srovnatelné se stroji, jako je americká Cessna. "Oproti soukromým letadlům kategorie business jet by měl být provoz Zuri výrazně levnější. Ve srovnání s cenami klasických linkových letů ale budeme nejspíš dražší," odhaduje šéf a zakladatel leteckého start-upu.

Výsadou nového českého letadla má být fakt, že se obejde zcela bez pilota. "Funkčnost systému prokázaly už testy prvního dvoumetrového prototypu. Já jsem se mnoho let zabýval strojovým učením, jehož principy nyní aplikujeme i na našem letadle. Jeho řídicí systém tak dokáže reagovat zcela autonomně," říká Illich. Zároveň ale dodává, že firmě zatím chybí potřebné certifikace, které by novému letadlu povolily létat bez pilota. Proto bude stroj alespoň ze začátku řídit lidská obsluha.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Kdy by se mohla rozjet první fáze výroby Zuri?
  • Kdo je šéf leteckého start-upu Michal Illich a proč mu investoři věří?
  • Existuje ve světě konkurence pro stroj Zuri?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru