Letadlo v současnosti platí za nejrychlejší dopravní prostředek. Kvůli nutným letištním kontrolám ale celá cesta zabere mnohem více času, než kolik trvá samotný let.

Podnikatele a investora Michala Illicha dovedla frustrace z čekání na letištích k tomu, že se loni rozhodl postavit vlastní malé letadlo s názvem Zuri. S tím by se pasažéři měli letištním kontrolám úplně vyhnout. Stroj by se navíc díky vertikálnímu startu i přistání měl obejít bez přistávací dráhy a jeho řídicí software má let zvládnout zcela automaticky, tedy bez pilota.

"Po roce práce jsme už otestovali první zmenšený prototyp o rozpětí dvou metrů a chystáme se otestovat také další, pětimetrový. Novou zprávou je i získání investora. Tím je investiční skupina Pale Fire Capital kolem Jana Barty, která bude částkou 600 tisíc eur (15,5 milionu korun) financovat stavbu dalšího prototypu s křídly o rozpětí 12 až 15 metrů," řekl HN Illich.

Letadlo Zuri je navrženo pro čtyři cestující, které do vzduchu vynese osm vertikálních vrtulí poháněných elektromotorem. Přímý let pak zajistí klasický spalovací turbovrtulový motor. "Dva nezávislé motorové systémy jsou jakousi pojistkou. Pokud by vypadl spalovací motor, může letadlo někam doklouzat a pak na jakémkoliv místě přistát vertikálně. A kdyby naopak vypadl elektromotor, je možné s letadlem přistát na klasické přistávací dráze za pomoci turbovrtulového motoru," vysvětluje Illich.

Podle něj by měl mít stroj dolet až 700 kilometrů, a to v čase těsně pod tři hodiny. Jeho rychlost by se tak měla pohybovat kolem 230 kilometrů za hodinu, což je srovnatelné se stroji, jako je americká Cessna. "Oproti soukromým letadlům kategorie business jet by měl být provoz Zuri výrazně levnější. Ve srovnání s cenami klasických linkových letů ale budeme nejspíš dražší," odhaduje šéf a zakladatel leteckého start-upu.

Výsadou nového českého letadla má být fakt, že se obejde zcela bez pilota. "Funkčnost systému prokázaly už testy prvního dvoumetrového prototypu. Já jsem se mnoho let zabýval strojovým učením, jehož principy nyní aplikujeme i na našem letadle. Jeho řídicí systém tak dokáže reagovat zcela autonomně," říká Illich. Zároveň ale dodává, že firmě zatím chybí potřebné certifikace, které by novému letadlu povolily létat bez pilota. Proto bude stroj alespoň ze začátku řídit lidská obsluha.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Kdy by se mohla rozjet první fáze výroby Zuri?
  • Kdo je šéf leteckého start-upu Michal Illich a proč mu investoři věří?
  • Existuje ve světě konkurence pro stroj Zuri?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se