Dopravní firma MD logistika zaplatí za přivedení jednoho pracovníka z Ukrajiny zhruba sto tisíc korun. Nejdražší jsou služby personální agentury, která pro ni hledá řidiče přímo na Ukrajině. Firma kromě toho platí pracovníkům autoškolu, překladatele nebo je prvních šest měsíců nechá bydlet na ubytovně zdarma.

"Když tady ten člověk vydrží dva roky, tak je to pro nás pořád lepší než se nerozvíjet nebo mít nevytížená auta. Je to ale na hraně," říká ředitel společnosti Robert Kuchar.

Firma z Dašic na Pardubicku zaměstnává okolo 200 řidičů a řeší stejný problém jako skoro všichni zaměstnavatelé v Česku. Na domácím trhu práce teď marně hledá asi 30 zaměstnanců. Kuchar tvrdí, že mezi Čechy není o profesi řidiče příliš velký zájem. I proto vsadil na dovoz pracovníků přes vládní Režim Ukrajina.

Jaké firmy mohou získat Ukrajince?

- Vládní Režim Ukrajina není pro každého. Každý podnik, který chce pomoci s dovozem ukrajinských pracovníků, musí splnit několik podmínek.

- Zaměstnavatel musí podnikat alespoň dva roky a mít minimálně deset pracovníků.

- Státu nesmí dlužit na daních či odvodech na sociálním a zdravotním pojištění.

- Do režimu je společnost zařazena, pokud v posledních dvou letech neporušila opakovaně pracovněprávní předpisy, za které by dostala pokutu vyšší než sto tisíc korun.

- Podnikatel musí s Ukrajincem uzavřít pracovní smlouvu alespoň na jeden rok a zajistit mu ubytování.

- Pracovní místo musí firma nejdříve nabízet na českých úřadech práce. Pokud se jí za měsíc nikdo neozve, může zaměstnat pracovníka z Ukrajiny.

- Režim je určen pouze pro přímé zaměstnavatele cizinců, čímž jsou vyloučeny pracovní agentury.  

Problém nastává, když ukrajinští řidiči v podniku dva roky nevydrží. Podle Kuchara je u nich fluktuace stejná jako u českých pracovníků. Z dvaceti Ukrajinců jich ve firmě, která zaváží zejména potraviny do supermarketů, zůstalo patnáct. "Většina z nich nám říká, že se vrací na Ukrajinu, ale je možné, že jdou ke konkurenci nebo do Polska," připouští Kuchar.

Cizinci, kteří v Česku získají pracovní povolení, mohou v současnosti měnit zaměstnavatele bez omezení. Pokud tedy konkurence nabídne vyšší mzdu, pracovník k ní může odejít. Firma, která do jeho získání investovala desítky tisíc korun, tak musí hledat znovu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu, které Režim Ukrajina zastřešuje, nyní s dalšími resorty a podnikatelskými svazy řeší možnost úpravy zákona o pobytu cizinců. Ve hře je varianta, že by pracovníci ze zemí mimo Evropskou unii museli v dané firmě zůstat alespoň půl roku.

Podobné problémy jako MD logistika má také jihlavský výrobce vstřikovacích zařízení Motorpal, který zaměstnává asi 30 Ukrajinců. Z počátku prý problém s odchodem zaškolených pracovníků nepociťoval, dnes se ale situace změnila a někteří Ukrajinci odcházejí za vyšším výdělkem ke konkurenci.

"Výsledkem je, že některé firmy investují do jejich příchodu a zaškolení. Jiné jim je pak přes prostředníky, leckdy z řad místní ukrajinské komunity, přetáhnou," říká mluvčí podniku Karel Samec s tím, že i Motorpal investuje do zaškolení pracovníků desítky tisíc korun. "Tento nešvar se stal už celkem běžným a bylo by na místě s tím něco udělat," dodává.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Kolik berou ridiči ve firmě MD logistika?
  • Jaké papírování čeká na podnikatele, kteří přivádějí do Česka pracovníka z Ukrajiny?
  • Jak dlouho trvá, než se ukrajinský zaměstnanec vůbec dostane k tomu správnému okénku na ambasádě ve Lvově a může požádat o zaměstnaneckou kartu?
  • A jak se dá přijímání ukrajinských pracovníků urychlit?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se