V České republice se do roku 2118 odehraje mnoho změn. Jednou z nich bude naprostá proměna domácí ekonomiky, která ze země o století dříve zaměřené na výrobu automobilů učiní ekonomickou velmoc 22. století.

Dříve než bude fiktivní příběh, který je věnovaný letošnímu 100. výročí vzniku Československa, převyprávěn, je třeba učinit několik poznámek o moderní české historii. Jejich význam dosud není patřičně doceňován. Československo jako předchůdce současné i budoucí České republiky vykročilo mezi mocné země, aniž by si to v té době kdokoliv uvědomil, už na začátku 20. století. Budoucím zářným zítřkům, kterých se Česko dočkalo takřka o 200 let později, neuškodily ani neblahé události první poloviny dvacátého století. Naše země by se nikdy nestala velmocí, kdyby první republika trvala déle než dvě desetiletí, mnichovská zrada se nekonala, Češi se během druhé světové války postavili na odpor německé armádě a komunistický převrat v roce 1948 zůstal jen zbožným přáním soudruhů sdružených kolem Klementa Gottwalda. Všechny tyto události lze považovat za českou obdobu biblického putování pouští, které uskutečnili Židé pod vedením Mojžíše po útěku z egyptského otroctví.

Během dvou desetiletí, která československá republika prožila do druhé světové války, objevil jeden Čech blaho tvůrčí destrukce. Stal se v ní zdatným takřka o sto let dříve než podnikatelé v americkém Silicon Valley. Ti o sobě však raději hovoří jako o kreativních narušitelích (podle anglického výrazu creative disruptors). Myslí si, že tak lépe vynikne jejich ochota na cestě k úspěchu porušovat zaběhnutá pravidla a o věcech přemýšlet jinak, leckdy zcela opačně, než bývá zvykem.

Tímto praotcem narušitelů z kalifornského křemíkového údolí byl český podnikatel Tomáš Baťa. Stejně jako zakladatelé pozdějších technologických gigantů přemýšlel Tomáš Baťa o trhu v globálním měřítku. Jeho cílem nebylo vyrábět boty pro lidi v tehdejším Československu. Chtěl obout celý svět, po kterém v jeho době chodilo velmi mnoho lidí naboso. Baťa na cestě k tovární výrobě bot a nutnosti opakovaně po ochození kupovat nové zanechal v prachu dějin malé ševce. Mnoho jiných podnikatelů na cestě k úspěchu ničí menší konkurenty.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V textu se dozvíte více o použití 3D tiskáren a firmě Josefa Průši, která se věnuje jejich výrobě.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se