Vyzvednutí zboží nakoupeného na internetu na výdejním místě v okolí bydliště je stále oblíbenější na úkor klasického doručování poštou nebo kurýrní službou. „Dříve byla hlavním důvodem (obliby výdejních míst) především platba až v momentě, kdy zboží zákazník obdrží. Nyní je důležitější, že si zákazníci mohou zboží vyzvednout kdykoliv a naplánovat si převzetí podle toho, jak se jim to časově hodí," uvedl Jan Kriegel z Heureky.

Trendem posledních let je podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky prolínání on-line a off-line světa. Hranice mezi způsobem nákupů se tak budou dále stírat. „E-shopy stále častěji otevírají kamenné výdejny a prodejny, významní hráči z oblasti tradičního retailu naopak zřizují prodej po internetu. Tento trend bude trvat i v nejbližším období," uvedl Vetyška.

Největší počet výdejen má v současnosti Zásilkovna s 1963 uváděnými místy, kurýrní služba PPL má 1350 výdejních a podacích míst PPL ParcelShop, DPD necelou stovku výdejen PickUp a Uloženka 520 míst. Česká pošta, která má 3200 poboček, zvyšuje letos na podzim počet svých automatických výdejen Balíkovna zhruba o 100 na celkových 170.

E-shop Kasa.cz rozšířil počet výdejních míst KasaPoint z 90 na více než 120, a to zejména v Praze. Zákazníci si mohou zboží objednané přes internet do hodiny vyzvednout zdarma. Pro vyzvednutí zboží mohou využít nejen prodejny elektro Euronics, ale nově i prodejny Datart. Obě značky jsou součástí skupiny HP Tronic, pod kterou Kasa.cz patří.

„Díky tomuto spojení očekáváme třicetiprocentní nárůst v počtu obsloužených zákazníků oproti stávajícímu stavu. Zároveň předpokládáme nárůst objemu tržeb o 37 procent, zejména díky navýšení počtu výdejních míst ve velkých městech," uvedla šéfka komunikace Kasa.cz Andrea Jankovcová. Dopravu a dodávky zboží zajišťuje nové logistické centrum Kasy v Jirnech, které má rozlohu 30 000 metrů čtverečních.

Výdejní síť online obchodu Alza zahrnuje aktuálně 99 míst, z čehož zhruba dvě třetiny tvoří vlastní balíkomaty. Mall Group ke svým 18 prodejnám nedávno přidal také síť automatických boxů na výdej zásilek. E-shop s módou Zoot má nyní 29 výdejen.

Loni přesáhly obraty e-shopů 115 miliard korun. Letos APEK předpokládá meziroční růst o více než 15 procent. Celkem by se tak prostřednictvím internetu mělo prodat zboží za nejméně 133 miliard korun. E-shopy mají na maloobchodu více než 11procentní podíl.

Související