Ekonomové si zamilovali alternativu k taxislužbě Uber, protože skrze ni vstupují do praxe ekonomické teorie, které dlouhou dobu existovaly jen na stránkách učebnic. Uberu se podařilo vytvořit obrovský volný trh, který je řízen hlavně nabídkou a poptávkou. Dokázal také zbourat monopol klasického taxi a naučil lidi chápat zvýšení cen v době dopravní špičky.

"Uber je v mnohém ztělesněním toho, jak by ekonomové chtěli, aby ekonomika vypadala," řekl v roce 2016 ekonom Stephen Levitt.

A láska ekonomů k Uberu rozhodně není neopětovaná. Uber zaměstnává početný tým špičkových ekonomických expertů, kteří fungují jako firemní think-tank. Ten se probírá obrovským množstvím dat a připravuje munici pro lobbisty, kteří pro Uber pracují. Oficiální název tohoto týmu je "Research and Economics", interně jsou však známí jako Ubereconomics, píše server Quartz.

Přestože Uber spolupracuje s velkými jmény, jako jsou například Stephen Levitt, který se věnuje ekonomii zločinu, nebo bývalý poradce amerického exprezidenta Obamy Alan Krueger, Ubereconomics se snaží držet v ústraní a moc na sebe neupozorňovat. Členové tohoto týmu mají v popisu práce především analyzovat data od zákazníků, testovat nové funkce a vypracovávat odborné studie.

To není nic neobvyklého, spousta firem má svůj tým expertů, který jim pomáhá zvýšit příjmy. Uberu jde ale i o prestiž. Cílem firmy je, aby její studie psali ti nejlepší a aby je otiskly hlavní akademické časopisy. 

První ekonomická studie, kterou Uber v roce 2015 vydal, měla název "Analýza trhu práce pro řidiče-partnery Uberu ve Spojených státech". Hlavním zjištěním byl fakt, že většina řidičů Uberu má jiné zaměstnání na částečný, nebo dokonce plný úvazek. Těmto lidem vyhovovalo, že si mohli nastavit vlastní rozvrh práce a Uber brali jako přivýdělek. Studie také nabídla první odhad toho, kolik si průměrný řidič vydělá. V Chicagu to vyšlo na 16,2 dolaru za hodinu (zhruba 360 korun), v New Yorku na 30,35 dolaru, tj. zhruba 670 korun (po odečtení podílu, který si bere Uber, ale před odečtením ceny paliva a údržby vozu).

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru