Za posledních 20 let vzrostl objem českého exportu vztaženého k celkovému HDP z 27 na 67 procent. Otevřenost české ekonomiky tak roste a s ní i citlivost tuzemského hospodářství na vnější ekonomické šoky. Vyplývá to z nové analýzy zahraničního obchodu ČR UniCredit Bank.

"Vyšší otevřenost ekonomiky na jednu stranu znamená vyšší zapojení se do světových výrobních řetězců a s tím spojený přístup k technologiím vedoucím k rychlejšímu růstu produktivity práce. Na druhou stranu však vyšší otevřenost znamená i vyšší citlivost na vnější ekonomické šoky," uvádí analytici banky.

Česká ekonomika je zahraničním obchodem úzce navázána na EU a tato závislost se za uplynulých deset let snížila jen minimálně. V roce 2017 směřovalo do Evropy 90,2 procenta českého exportu a 83,7 procenta do evropské osmadvacítky. Před deseti lety to bylo 92,4 procenta, resp. 85,7 procenta českého exportu.

Největší vliv na českou ekonomiku ze strany produkce má poptávka po dopravních prostředcích. "Kdyby zmizel celý automobilový průmysl ČR, přišla by česká ekonomika vlivem ztráty přidané hodnoty uvedeného odvětví a snížení přidané hodnoty navazujícího řetězce dodavatelů za jinak neměnných okolností o 13 procent HDP," uvedli analytici.

Kdyby hypoteticky došlo v Německu k úplnému výpadku koncové poptávky po autech, česká ekonomika by za jinak neměnných okolností ztratila 1,8 procenta svého HDP. Kdyby Německo přestalo auta nejen spotřebovávat, ale i vyrábět, česká ekonomika by to pocítila už výrazným propadem o 4,2 procenta, uvádí dokument.

Také odchod Británie z Evropské unie (brexit) má potenciál dopadnout na české hospodářství výrazně více než na okolní země. Negativa brexitu dopadají na jednotlivé země EU různě. Analýza bere v úvahu nejhorší možný scénář vývoje vzájemného obchodu. Ze strany EU je nejvíce obávaným dopadem pokles poptávky po automobilech. Výpadkem poptávky po autech by byla v EU nejvíce postižena ČR. Poptávka po autech a autodílech v Británii se podílí 0,63 procenta na HDP Česka, což je nejvyšší podíl ze všech zemí EU. Význam uvedené poptávky pro Německo činí 0,58 procenta a pro Slovensko 0,55 pct. Brexit má potenciál negativně ovlivnit ekonomiky západní a střední Evropy, zatímco jižních států by se dotkl méně.

Již zavedená cla ze strany USA na dovoz oceli a hliníku českou ekonomiku měřitelně neovlivní, případná dovozní cla na automobily by už ale tuzemská ekonomika pocítila. Význam kompletní poptávky USA po autech a jejich dílech v HDP Česka je po zohlednění mezinárodních vazeb 0,54 procenta. Ještě vyšší citlivost na poptávku USA po autech mají ekonomiky Mexika, Kanady, Korey, Japonska, Německa, Maďarska a Slovenska.