Aero Vodochody v pátek představilo nový letoun L-39NG, jde o nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros. Sériová výroba začne v roce 2020, v pátek společnost představila takzvaný předsériový stroj, který má poprvé vzlétnout na konci letošního roku. Letoun má větší dolet než jeho předchůdce, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Aero Vodochody už má objednávku na necelé čtyři desítky strojů, o dalších jedná.

"Navazujeme pouze ve svém jménu na tu původní historii. Je to postavené úplně od začátku," uvedl manažer programu Martin Hönig. Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénování. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.

Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů, zásadní změnou je umístění nádrží do křídel. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel.

Na dodání nového letounu Aero už dříve získalo několik zakázek, například do Portugalska, USA či Senegalu. Cena letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. "Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší," dodal Hönig.

Majitelé L-39 mohou využít také program L-39NG, do strojů lze namontovat nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení, v případě pořízení nové generace letounu lze motor i vybavení použít v novém stroji.

Mezi lety 1970 a 1997 bylo vyrobeno přes 2800 původní varianty L-39, sloužily či slouží téměř ve 40 zemích. Kromě vojenských letectev získal po skončení studené války popularitu u civilních provozovatelů, zejména v USA. Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.